summering 2008



Så har det då gott ännu ett år och det är dags för en liten boksummering. I år har jag läst 82 böcker (några förblir outlästa men jag räknar dem ändå.) Förstår inte riktigt hur jag har hunnit för 2007 läste jag bara 49 böcker och det känns inte som att jag läst så mycket mer i år, men det har jag uppenbarligen. Möjligen är det de lata dagarna hos älsklingen under Arvikatiden som gjort att det blivit så många fler.

Årets deckare: Belsassars dotter av Barbara Nadel
Årets ungdomsbok: Bryta om av Åsa Anderberg Strollo
Årets inspiration: När jag fyller 30 ska jag vara smal av Jenny Dahlberg
Årets "bli-inte-sådan": Mogen för skrubben av Solja Krapu
Årets feminism: Bitterfittan av Maria Sveland
Årets socialrealism: Mig äger ingen av Åsa Linderborg
Årets vackraste: Anna, min älskade av Magnus Utvik
Årets etik: Allt för min syster av Jodi Picoult
Årets konstigaste: Döden och pingvinen av Andrej Kurkov
Årets roligaste: Morgonpasset av Sophie King

Årets svenska positiva överraskning: Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors
Årets utländska positiva överraskning: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie

Årets bästa: Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver
Årets sämsta: Jenny av Denise Rudberg

Årets hedersomnämnande: En helt annan historia av Håkan Nesser och Hjärtat som vapen av Björn Ranelid


Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

Hej och tack själv, det var mysigt igår och som vanligt får man skratträningsvärk efter en kväll med er. Ser fram emot att läsa "årets utländska positiva överraskning" på din lista!



PS. Om du ångrar dig går jag runt sjön vid 14-tiden. Mitt i Ivanhoe?

2009-01-01 @ 11:02:17
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Jag tror att du kommer att gilla En halv gul sol.



Vi lovar att åtminstone starkt överväga att komma till London under 2009. Jag vet att kära älsklingen gärna tar en tripp!

2009-01-02 @ 10:22:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0