pojke försvunnen

Omslagsbild: ISBN 9789170015984, Pojke försvunnen

Min tredje Anna Jansson-deckare blev Pojke försvunnen som utkom förra året. Jansson är en de svenska "deckardrottningarna" (usch, vad jag ogillar det uttrycket!) som jag tycker skriver riktigt läsvärda böcker, och denna gång dessutom med en rad etiska aspekter att fundera över.

Maria Wern är åter på Gotland och får denna gång lösa fallet med en försvunnen nioårig pojke. När historien nystas upp döljer sig otrohet, gammal kärlek, prostitution, vapenhandel och trasig familjer under ytan. Dessutom försvinner en till pojke och den först försvunne pojkens pappa hittas död. Alla misstänker alla, och framför allt börjar några väninnor till den nioårige pojkens mamma misstänka att mamman skadar sina barn.

Läsvärt som sagt, men trots det känner jag nu för ett långt upphåll från Anna Jansson och Maria Wern. Tre böcker om samma kriminalinspektör på ett år räcker på något sätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0