jadeögat



Kinadokumentärer och filmer i mängder på SVT, spektakulär OS-invigning igår (Fågelboet är verkligen en otroligt vacker arena) och böcker av kinesiska författare på en och annan bokblogg - jodå, även jag känner Kina-pressen! På bibblan visade det sig vara rätt urplockat med kinesiska författare, vilket måste vara ett tecken på att fler än jag känner av pressen av bekanta sig med den framväxande världsmaktens moderna litteratur, men jag fick i alla fall med mig Jadeögat av Diane Wei Liang.

Omslagsbild: ISBN 9789150108019, Jadeögat

Jadeögat skall vara en deckare, men som deckare är den inte mycket att hänga i julgranen. Till och med Mma Ramotswes fall framstår som rafflande! Även i Jadeögat är det en kvinnlig privatdetektiv, Mei Wang, som skall lösa fallet som denna gång handlar om att leta reda på en värdefull jadesten. Bokens fokus är dock lite oklart och betydligt mer tid ägnas åt Mei Wangs familj och inte minst hennes sjuka mor. Visserligen finns kopplingar mellan fallet och familjens hemligheter, men jag tycker ändå att den är luddig. Som inblick i det moderna Beijing är den däremot rätt trevlig då man som läsare får följa med till små nudelbarer, till mindre fashionabla spelställen, vackra vyer i Den förbjudna staden och till personerns hem i staden där en egen lägenheten verkligen inte är någon självklarhet.

Jadeögat är första delen i en serie med Mei Wang som huvudperson, men jag kommer inte att läsa de följande delarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0