mig äger ingen

Omslagsbild: ISBN 9789173893213, Mig äger ingen

Omskriven och omtalad. Säg det TV-program eller radioprogram som inte haft en intervju med Åsa Linderborg, författare till Mig äger ingen. En riktig sådan där måste-läsa-för-att-hänga-med-i-debatten-bok.

Mig äger ingen är en skildring av Linderborgs uppväxt med en far som älskar henne, men som med tiden blir alltmer alkoholiserad och som inte alltid räcker till. Det är också en skildring av en uppväxt präglad av kommunistiska värderingar och jag erkänner att boken många gånger blir alldeles för röd för mig. Pappans klasstillhörighet, hans kamp för att hålla skenet uppe och hans önskan om tillhörighet är stundtals rörande. Linderborgs samvetskval över att, när alkoholismen blir alltför svår, inte finnas där för sin far är också förståelig och på sitt sätt berörande, men detta är verkligen ingen bok för mig.  Jag längtade faktiskt efter att den skulle ta slut ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0