jag vill leva

Omslagsbild: ISBN 9789146215028, Jag vill leva : en skolflickas dagbok under Stalintiden

Nina Lugovskaja växte upp under Stalintiden i Ryssland. 1933 till 1937 skrev hon dagbok och dessa dagböcker är nu sammanställda och utgivna under titlen Jag vill leva - en skolflickas dagbok under Stalintiden. 1937 arresteras Nina och hennes dagböcker tas som bevis för hennes "kontrarevolutionära aktiviteter". Fram tills för några år sedan förvarades dagböckerna i KGB:s arkiv.

1933 är Nina tretton är, hon är småkär i Lev som går i hennes klass, börjar bli skoltrött och har tonårsångest. Men under den vanliga tonårsytan är Nina arg på landets regering, hon är arg på Stalin, hon önskar förändring. Hennes far, som även han är kritisk till bolsjevikerna, tvingas leva gömd eftersom han inte tillåts bo i Moskva med sin familj. Ninas systrar är konstnärligt begåvade och hon är ständigt avundsjuk. Ninas mor verkar mest befinna sig i bakgrunden som en slags sammanhållande länk.

Dagböckerna är intressant läsning, men jag får erkänna att jag inte orkar läsa dem alla på en gång. En dagbok är en dagbok, en tonåring är en tonåring. Det blir mycket "åh, vad jag är trött på liv" och det gör att jag nu stannar efter första dagboken, kanske kommer jag så småningom att läsa de andra. 


Kommentarer
Postat av: M.a.m.m.a.J.e.s.s.i.c.a

GodMorgon!
Hoppas du får en bra dag idag :)
Om du är intresserad kör jag en utlottning av en bloggdesign i min blogg just nu, vinnaren bestämmer själv med mig om hur designen ska se ut :)

/Kram

2008-04-09 @ 10:47:15
URL: http://jyees89.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0