anna, min älskade



Ännu en sträckläsningsbok - Anna, min älskade av Magnus Utvik. Tänk, så många bra pocketböcker det finns att låna på bibblan!

Sommar i Midsommarkransen. Anna och Marcus har semester, promenerar, äter god mat och har det bra. Men Anna känner sig inte riktigt bra, tror att det kan vara urinvägsinfektion. Hon går till läkaren och tar prover - resultatet är cancer. Livmoderhalscancer. En av tre dör. Anna är bara tjugonio år och inser att hon aldrig kan bli mamma, livmodern måste opereras bort. Tankar på adoption växer fram, Anna vill, men vill Marcus verkligen det?

Detta är en mycket gripande bok om ett par som kämpar sig igenom en sommar präglad av sjukhus, operationer, stålbehandlingar. Sakta bearbetar de sina känslor inför den ofrivilliga barnlösheten och tar ställning i frågan om adoption. De försöker leva normalt en stund då och då, men tårarna och ångesten finns ständigt där och som läsare dras man in i deras kamp, mina egna tårar är inte långt borta.

Mängder av känslor, mängder av tankar kommer under läsandet av denna bok. Vi är lika gamla jag och Anna så det är ofrånkomligt att tänka tanken "kan detta drabba mig?".

Kommentarer
Postat av: Västmanländska i Skåne

Så du gillade den? Jag var lite splitrad. Kände hela tiden att jag hellre hade läst berättelsen ur hennes perspektiv.

2008-04-11 @ 18:51:37
URL: http://ulejbro.blogsome.com
Postat av: blogg_bohemen

Att boken var skriven ur hans perspektiv var nog det jag uppskattade mest. Det är så ofta som böcker är skrivna ur den sjukes perspektiv och därför tyckte jag att det var intressant att läsa om hur den anhörige upplevde situationen.

2008-04-12 @ 10:21:20
Postat av: Emm

Ganska längesen jag läste den. Men jag tyckte också om.

2008-04-15 @ 12:11:47
URL: http://lasdagboken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0