Fräsch, frisk och spontan

Omslagsbild: ISBN 9789127114531, Fräsch, frisk och spontan

Mons Kallentoft har med boken Fräsch, frisk och spontan skrivet en träffsäker skildring av en viss typ av medelklass, främst boende i storstäder och som jag, fram till läsningen av denna bok, nog lite i smyg velat tillhöra. Nu inser jag det smått patetiska som vilar över detta levnadssätt ...

Bokens huvuvperson är gift med E, båda är 35 år, har två helt norman och kärnfriska barn, lägenhet på hyfsad adress i Stockholm (självklart nyrenoverad med hjälp av närmasta polack ...), karriärer som rullar på, schemauppdelad städning och dagishämtning, möbler av rätt designer placerade på rätt plats i lägenheten, de dricker kaffe på espressobarer värda att nämna namnet på och allt är perfekt, perfekt, perfekt. Allt är precis som det skall vara i denna samhällsgrupp. Alla borde vara lyckliga.

Men ... E tar långa nattliga promenader och blir allt mer lättretlig. Vad är det egentligen som pågår? Huvudpersonen arbetar med marknadsföring och försöker förstå hela sin tillvaro med hjälp av olika teorier kring varumärkeshantering. Och så alla dessa mördade kvinnor ...

Samhällsanalys (eller möjligen kritik) i skönlitterär form när det är som bäst!

PS: Ett varmt välkommen till min kära syster V som precis börjat läsa min blogg! Hoppas att jag kan ge dig några boktips! DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0