ett välsignat barn



Linn Ullmann är en av mina absoluta favoritförfattare och jag har läst alla böcker av henne som getts ut på svenska. Alla böckerna har varit fantastiska läsupplevelser och jag längtar redan efter nästa bok av denna norska författarinna (som ju är dotter till Liv Ullmann och Ingmar Bergman). Kanske börjar det bli dags att läsa någon av hennes böcker på originalspråket?

Ett välsignat barn handlar i första hand om Erika och Ragnar som båda tillbringar sina barndoms somrar på en ö i Östersjön. De har en speciell vänskapsrelation, är födda samma dag och firar alltid födelsedag tillsammans, ända tills den dag de skall fylla fjorton, då vill Erika ha en egen fest. En fest med sina tjejkompisar, som inte tycker om Ragnar, en fest som spårar ur när leken går över styr. Efter den sommaren återvänder inte Erika till ön på tjugofem år.

Romanen är en slags minnesresa över den sista sommaren på ön, men den är också en skildring av en fars relation till sina tre döttrar som han har med tre olika kvinnor och dessutom är det en skildring av en syskonskara som består av tre väldigt olika personligheter. Det är läsvärt både för berättelsen i sig och för språket (även om jag läser den i översättning) som alltid är träffsäkert och aldrig långrandigt. Ullmanns böcker kan både avnjutas i lugn och stillsam takt och sträckläsas, ett gott tecken på kvalité tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0