prisbelönad

 

Radiokanalen RixFM har, med Gert Fylking i spetsen, infört ett slags alternativt nobelpris i litteratur kallat Äntligen - Svenska Litteraturpriset (hette det inte Folket Litteraturpris förra året?). Svenska folket kan gå in på deras hemsida och rösta på sin svenska, nu levande favoritförfattare. Fanns en del namngivna författare (mycket kritisk till urvalet ...) som det bara var att kryssa för eller så kunde man skriva dit en egen.

Idag delades priset ut och det gick, föga förvånande, till Liza Marklund. Förra året gick priset till Camilla Läckberg. Att jag inte är något fan av någon av dessa författare tror jag nog att ni redan listat ut ... Men, men många har röstat och många gillar Marklund så stort grattis till henne!

Omslagsbild: ISBN 9789170012570, Små citroner gula

En annan populär svensk författare är Kajsa Ingemarsson och av henne har jag inte heller läst något. En vänlig kollega lämnade igår en bunt pocketböcker, som hon rensat ut ur den privata bokhyllan, till oss språklärare och bland dessa låg Ingemarssons Små citroner gula. Norpade åt mig den, tog den med mig till favoritkaféet efter jobbet och påbörjade läsningen ... och skall nog snart avsluta den ... Känns som att detta kan bli en sådan där Denise Rudberg-upplevelse, och det är inget jag vill uppleva igen ... Jag ger de små citronerna trettio sidor till så får vi se om jag tar mig till slutet! :) (Nu kommer mina söta väninnor MM och JA genast att rusa till bokhandeln och köpa denna bok för alla böcker jag sågar vill de läsa ... Hihi! Ni är för söta!)


Kommentarer
Postat av: Anne

Alltså, den här "små citroner gula"...även fast jag är jättedålig på att läsa skönlitteratur så jag jag faktiskt läst denna..efter en rekommendation av en vän tror jag...och den är inte bra! Den är lite som en tv-såpa fast i bokform. Jag läste faktiskt ut den, men tänkte många gånger under resans gång: "är den inte slut snart???" Klyshig är den, man fattar redan i början hur den ska sluta...

2007-11-09 @ 09:26:31
Postat av: blogg_bohemen

Precis min åsikt! Kan nästan misstänka att den är skriven efter en slags mall ... Att pojkvännen lämnar huvudpersonen för en blond, storbystad körtjej är så stereotypt att jag kräks! Nej, det lutar verkligen åt att denna bok inte kommer att läsas ut!

2007-11-09 @ 11:23:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0