middag med mr latte



Ja, OK, jag kunde inte motstå denna chockrosa lilla bokpralin och, ja jag erkänner att Sambon säkerligen ibland funderat på att skriva en bok med titeln Middag med ms Latte ...

Men nu utspelar denna bok sig inte i ett regndisigt Sverige och är inte skriven av Sambon utan istället utspelar den sig i New York , är skriven av Amanda Hesser och mat är temat genom hela boken. Amanda, som även i verkligeheten är matskribent och har mycket vältränade smaklökar, går på blind-dejt med en man som gör misstaget att beställa in en latte efter maten och Amanda blir nästan genast avskräckt. De träffas trots allt igen och snart har de blivit ett par och Amanda lägger ned mycket tid på att få Mr Latte att börja uppskatta varje smak i varje måltid istället för att bara glufsa i sig ... Det hela utvecklar sig till en helt vanlig kärlekshistoria och det är faktiskt det jag gillar med boken. Det är vanligt, inte några konstiga otrohetsaffärer, inte några överdrivna gräl och "nu gör vi slut"-scener. Det är bara ett stabilt, vanligt förhållande som rullar på med vardag, middagar med vänner, semestar med familjerna och sådant som vi alla gör.

Jag tycker dessutom att kärlekshistorien mellan Amanda och Mr Latte (som heter Tad Friend) är helt underordnad kärleken till maten. För varje kapitel innehåller detaljerade beskrivningar av vad som äts och hur det tillagas, men av någon konstig anledning blir det inte tjatigt utan bara ... mysigt. Min största lärdom av denna bok är att bönor uppenbarligen kan användas hur mycket som helst i matlagning och jag sörjer faktiskt att jag inte tycker om bönor ... All fantastisk mat som äts i boken kan man dessutom laga till själv, för alla recept finns med! Varje kapitel avslutas med recept på det som ätits, så det är bara att ställa sig vid spisen och börja röra i kastrullerna! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0