kära agnes











Först hade jag inte läst någon bok av Håkan Nesser och nu har jag precis avslutat min tredje ... Kan snart räknas till de frälsta! Anledningen till att jag känt mig tveksam tills Nesser beror mycket på att jag tidigare enbart förknippat honom med den urtriste Van Veeteren, men nu vet jag bättre. Det som lockar till läsning av hans böcekr är inte alls de ständiga mordhistorierna utan hans språk. Ett alldeles underbart litterärt språk som är fullt av små spetsfundigtheter att le åt. I like!

Kära Agnes är en brevroman med Henny och Agnes som huvudkaraktärer. De har känt varandra sedan barndomen, men de senaste tjugo åren har de inte haft någon kontakt. De återses på en begravning och strax därefter skriver Henny ett brev till Agnes och kontakten upptas brevledes. Breven leder fram till en mordkonspiration, men slutet är inte alls vad man väntat sig.

Gillar korrespondansen bättre än tillbakablickarna på ungdomstiden, men boken hade inte blev hel utan tillbakablickarna så de fyller sin funktion. En bok att läsa när man vill läsa något som är intressant, men inte direkt utmanande för intellektet. Helt enkelt en riktigt bra "efter-en-tung-dag-på-jobbet"-bok.

Kommentarer
Postat av: camilla

hej!
är du också krasslig? krya på dig i såfall!
Jo, mord även i Nessers Flugan... men jag lade inte så stor (flug)vikt vid det... som du säger, det är språket som är det intressanta. Jag älskar hans avdammade svenska idiom som "inte ett vitten" o.dyl. för att inte tala om konkarong och mankemang..hahaha!!!

Snart vill jag höra lägesrapport från VFG! Anländer till Växjö den 17:e på kvällen

2007-11-29 @ 10:09:15
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Lägesrapporeten kan du få här: totalkaos! :)

Synd att du inte kommer redan denna helg, då hade du kunnat vara med på adventsfika med pyssel hos oss, men vi får avnjuta din käre särbos, E och M:s sällskap iaf. Alltid trevligt!

2007-11-29 @ 16:46:55
Postat av: camilla

hej!
ja, det lät mysigt!

t-kaos = ungefär som på vårt gy...

glömde säga att jag också gillade 'kära agnes'. påminde lite om en annan pärla till brevroman 'prioritaire'

åh, hyacinth! I love her. funderar på att börja svara i tfn "The Grange Residence. The Lady of the house speaking". och du kan ju bara börja med några förnärmade - Oh, Richard! och himla m ögonen : )

2007-11-29 @ 18:14:53
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0