bokprat

Om jag skall vara ärlig så är det ganska sällan som jag har riktigt bra läsupplevelser, de flesta böcker är dussinböcker, men så ibland så glimmar det till lite extra. Som med Håkan Nessers fantastiska personskildringar eller som nu senast med Dani Shapiros bok Familjebilder.



Familjebilder
handlar om Rachel och Ned som lever ett tämligen normalt familjeliv i en småstad i USA.  Parallellt följer läsaren bokens nutid med bokens dåtid som bara är ett par år bakåt i tid. När dottern Kate är 13 år åker hon på sommarläger och kommer tillbaka som en helt annan person, kaxig och piercad. Alla i omgivningen säger att det är vanliga tonårsproblem, men saker och ting blir succesivt värre och det framgår alltmer tydligt att något inte stämmer med Kate. Samtidigt med detta blir Rachel gravid och en lillebror till Kate föds. Allt blir bara värre, och så en dag tappar Kate lillebrodern när hon skall gå nedför en trappa. Från den stunden är katastrofen ett faktum och hela familjen börjar rasa samman.

Handlingen är skickligt skildrad, känns nästa dokumentärt. Man dras in i familjens liv och vill inte lägga ifrån sig boken. Det känns verkligt. Det är lite skrämmande. Det är en sträckläsare som jag varmt kan rekommendera till sommarens lata dagar i solen.
---------------------------------------------



Gårdagens finfina sommarkväll inspirerade mig och Sambon till årets första minigolfvända. Jag spelade som vanligt uselt och förlorade, men minigolf är ändå trevligt. Det bästa med sommaren är att dagarna blir så långa eftersom kvällarna kan utnyttjas till trevliga aktiviteter och spontana grillningar.



Ikväll har våra treor sin studentbal och på måndagen tar de studenten. Jag blir alltid megasentimental på studentdagen och tittar tårögd på alla lyckliga studenter. Räknar fortfarande min student som den lyckligaste dagen i mitt liv, i år är det dessutom 10 år sedan och "jubileum" gör mig alltid extra gråtmild. Minns alla planer och drömmar jag hade, och tyvärr måste väl erkännas att jag egentligen inte förverkligat någon av dem förutom att jag skaffat mig en utbildning. Men, men jag har många år kvar att förverkliga drömmar på och ny drömmar att drömma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0