en fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

Omslagsbild

I hela mitt liv har nyhetssändning på nyhetssändning rapporterat om orolighet,er stenkastningar, dödsskjutningar och självmordsbombare i Israel och Palestina. Jag borde lyssna och följa med i vad som händer, jag borde bry mig så mycket mer än vad jag gjort och jag borde kunna känna med dessa människor. Men nyhetsreportagen är likartade och visar sällan vad människorna egentligen, på den privata personliga planet gör igenom. 

Pernilla Ahlséns bok En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva är därför viktig, en djupdykning i människorna som lever i områdets situation. Ahlsén flyttade till Jerusalem 2003 och under sina två år i området intervjuar hon både palestinska och israeliska kvinnor. Kvinnorna ger uttryck för allt från religiösa övertygelser till lätt uppgivenhet. Palestinerna behandlas hemskt av de israeliska soldaterna som många gånger bara är tonåringar. Vi träffar en israelisk ensamstånde mor som kämpar för att få vardagen att gå ihop med mat och pengar till barnen, vi sover på golvet i palestinska flyktingläger som är så tätbefolkade att ingen har något privat. Vi delar människors sorg och glädje, vi får se en del av vardagen och verkligheten. Och det är skrivet med stort engagemang. Om nyhetssändningarna kunde bjuda på reportage av det här slaget en gång i veckan skulle jag följa konflikten mer uppmärksamt.

Bokens språk är enkelt, det går fort att läsa boken, men det är inget nonsens. Uppmanar gärna alla lärare i samhällsorienterad ämnen att läsa den bok som variation till sommarens deckare och korsordslösande.



När jag ändå är inne på böcker med religion som någon slags bakgrund tipsar jag gärna om OK, amen av Nina Solomin. Hon flyttade till ett judiskt, chassidiskt område i New York och vi får följa hur hon sakta blir en accepterad del av deras samhälle samtidigt som det är en utmärkt lärobok om chassidismen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0