topplistor

Eftersom jag är ett stort fan av listor kunde jag inte låta bli att kolla in vilka böcker som lånats ut mest på vårt stadsbibliotek under 2006.

Barnbokstoppen bestod av tre Alfons Åberg-böcker. Det är liksom bara att erkänna; Alfons är bäst! Jag gillade Alfons när jag var liten och tydligen går han fortfarande hem. Kanske för att vi alla kan känna igen oss i den lilla pojken som "ska bara" och har en låtsaskompis när inga andra vänner finns till hands.

Faktabokstoppen toppas av Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn. Har inte läst boken, men känns det inte lite tragiskt att känna sig tvungen att gå och låna en bok om hur man blir lite vänligare?

Skönlitteratur är så klart den listan som jag fann mest intressant och den toppades av en för mig okänd bok; Blocket av Karin Wahlberg. Två var (så klart) Camilla Läckbergs Olycksfågeln och trea Alexander McCall Smith med boken Kalaharis skrivmaskinsskola för män. Det är så svårt att tycka direkt illa om Mma Ramotswe och de andra i McCall Smiths persongalleri!

Tvingas erkänna att förutom Alfonsböckerna har jag inte läst en enda av böckerna på topplistorna. Kommer troligen inte att göra det heller, deckare är t ex inte min genre. McCall Smiths första bok i serien om Mma Ramotswe har jag däremot läst och den var trevlig och underhållande, perfekt hängmattebok.

   

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag gillar inte heller deckare. Eller fantasy. Har inte läst DaVincikoden.

2007-01-24 @ 13:36:19
URL: http://yfronten.blogg.se
Postat av: blogg_bohemen

Måste erkänna att jag fastnade helt i Da Vinci-koden. Spännande, men den litterära kvalité saknas fullständigt. Filmen bör du dock undvika! Långtråkig.

2007-01-24 @ 15:32:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0