Jag älskade honom

Omslagsbild

I somras läste jag Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam. (Känns som att alla läste den i somras!) Mycket bra bok som fick mig nyfiken och ännu en bok av Gavalda har nu inhandlats och, i princip, sträcklästs.

Titeln på denna tunna lilla roman är Jag älskade honom och handlar om Chloé , en tvåbarnsmamma på 32 år som just blivit lämnad av sin man. Hennes svärfar, som Chloé inte anser vara en särskilt känlosam människa, tar med henne och barnen ut till lantstället över en weekend. Chloé är gråtmild, arg och anklagande och svärfadern gör allt för att undvika hennes gråt. Till sist uppstår en slags förtrolighet dem emellan, som egentligen basera sig på ett ordkrig, och svärfadern börjar berätta om sitt livs enda kärlekshistoria som ledde till stor passion men också till svek mot sin familj.

Boken är snabbläst, men utan att bli banal och intetsägande. Framför allt inser man som läsare att vi i 30-årsåldern minsann inte är fria från fördomar och moralism.



En vän, och tillika bloggare, tipsade om detta roliga lilla test där man kan kolla vilken typ av författare man skulle vara. Oväntat nog blev det kärleksromaner som jag skulle skriva enligt testet. Lite mindre oväntat så var det kärleksromaner av det mörkare slaget ... Ja, är man cyniker så är man! Testet hittar ni på:
http://www.blogthings.com/whattypeofwritershouldyoubequiz/outcome.php


Kommentarer
Postat av: camilla

på originalspråk innehöll titeln en klurighet som blev lost in translation:

Je l'aimais kan lika gärna betyda Jag älskade henne, som honom, så man tror att svärdotterns kärleksbekymmer är i fokus...

ses imorgon!

2007-02-22 @ 22:40:49
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: Anonym

Misstänkte nästan något sådant, titeln på svenska är liksom inte passande nog. Ses ikväll!

2007-02-23 @ 13:05:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0