Hassen Khemiri, Shreve och golvmoppar




Torsdagens författarbesök av Jonas Hassen Khemiri var toppen! Så intressant! Han pratade mycket om hur vi som läsare har en tendens att, även fast vi vet att en roman är fiktion, tro att det vi läser är sanningen. Det kan ibland medföra vissa konsekvenser för författaren som när Hassen Khemiri av någon recensent blev anklagade för att vara anti-semit eftersom hans romanfigur gör vissa sådana uttalanden. Det fanns mycket tänkvärt att ta med sig ut från hans föredrag.

Att han dessutom är rätt stilig, charmig och underhållande gör ju inte saken värre! E, som varit förutssende nog att ta med sig hans böcker för signering, meddelade att det blev ännu bättre på nära håll! :)

Han fick mig nästan att vilja läsa om hans deburbok Ett öga rött när han berättade om alla dolda språkkoder som finns gömda i berättelsen. De hade jag aldrig upptäckt själv! Kanske blir det omläsning i sommar, brukar annars aldrig läsa om en bok.

Omslagsbild   

Har också för första gången någonsin tagit mig an en bok på engelska! (Ja, OK, jag har läst Nalle Puh på engelska, men det räknas kanske inte?) Känner mig mycket stolt över mig själv och är klart imponerade över att jag faktiskt hänger med i handlingen och att det inte tar en kvart att läsa en sida. Riktigt bra bok är det också; Light on Snow av Anita Shreve. Har läst Allt han någonsin drömt om av samma författare och den är också en underbar läsupplevelse som jag varmt kan rekommendera. Den behandlar en kärlekshistoria som gränsar till besatthet mellan en man och hans kyliga hustru. Nobelprisklass, skrev Upsala Nya Tidning och jag håller med!



I fredags fick jag ett städryck och införskaffade ny golvmopp och fönsterskrapa. Vi är bedrövligt dåliga på att städa! Kanske kan det bero på att lägenheten är för liten, vilket bidrar till att alla rum har flera funktioner och det är omöjligt att få någon riktig ordning på det. Moppade i alla fall lite igår och visst är det underbart när det sprider sig en doft av rent och fräscht och det inte fastnar smulor och annat under fötterna! Skall inför städschema i nya lägenheten!


Kommentarer
Postat av: camilla

det engelska språket är så vackert lässpråk, varje boksida blir som en tavla man kan betrakta


JHK: stilig, charmig, underhållande... och pratar flytande franska. Oh lá lá!!!

2007-02-11 @ 09:48:54
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0