bokrea!



Idag startade bokrean! Alltid lika trevligt, även om jag tycker att utbudet är väldigt lika år från år. jag tillhör inte kategorin som står och hänger utanför bokhandeln klockan 23.50 och väntar på att de skall öppna för nattförsäljningen, men jag vill alltid gå på bokreans första dag.

En gång har jag faktiskt gått på bokrean mitt i natten. Det var när vi bodde i mysiga lilla Leksand där det finns en bokhandel (som är mer välsorterad än de flesta kedjor) och jag tänkte att för att få de böcker jag ville ha var det nog bäst att hänga på låset. Det var en annorlunda och trevlig upplevelse att bokshoppa på natten, bara de riktigt frälsta i butiken och man pratade med varandra medan man stod där och valde, tipsade om bra böcker och vandrade sedan gäspande hem. Troligen den mest sociala bokrea jag varit på.

I år blev det reabesök efter lunchrusning och sex stycken skönlitterärar böcker inhandlades. Kokböckerna stod jag som vanligt och bläddrade lite förstrött i, men eftersom jag inte använder de jag har är det liksom ingen idé att köpa nya. Brukar köpa någon facklitteratur, men hittade ingen som lockade. Kanske skall kolla lite noggrannare en annan dag.

Årets inköp hittills:

Omslagsbild

Bodil Malmstens Priset på vatten i Finistère. Kände att jag just nu behöver en bok om att hitta sitt sanna hem. Undrar vart mitt ligger? Tänker mig en sliten by i södra Italien, med utsikt över havet och med ett café där jag kan sitta och läsa och dricka kaffe på dagarna. Men, å andra sidan kanske det är den nya lägenheten som vi snart skall flytta in i som är mitt sanna hem. Vad skönt det vore!

Omslagsbild

Anita Gustavssons Lilith som är baserad på berättelsen om Adams första fru. Eva var inte först som många tror, det fanns en mycket tuffare och mer självständig kvinna innan henne som lämnade paradiset när Adam försökte bossa över henne. Synd att denna kvinna inte fått större plats i religionen!

Omslagsbild

Matthew Pearls Danteklubben. En bok om Dante och den gudomliga komedin måste man ju köpa! På denna utgåvas står att Pearl är en "stark, fyndig och oerhört begåvad författare". Enda kruxet med citatet är att det är Dan Brown som skrivit det ... har därmed inga jätteförhoppningar på boken ...

Omslagsbild

Julie Gregorys Mamma sa att jag var sjuk är ett typiskt bokreainköp. Ingår i Bra böckers "En sann historia" och det brukar betyda ruskigt innehåll och kass litterär kvalité. Boken handlar i vilket fall om en psykisk störning som kallas Münchhausen  by proxy som gör att föräldrar (mest mödrar) skadar sina barn för att de själva skall få läkarnas uppmärksamhet. Skrämmande!

Omslagsbild

Karin Slaughters Hjärtslag fick bli årets kriminalromaninköp. Gillar inte genren men för 15 kr kan det vara värt att ge den en chans. I värsta fall hamnar den väl i kategorin "Böcker som inte är värda att läsa ut".

Omslagsbild

Sista inköpet blev Maxence Fermines Snö som verkar vara en vacker berättelse om en ung japan som trotsar familjetraditionen att bli präst eller krigare och istället satsar på att bli poet. Naturligtvis är det haikudikter det handlar om och hans läromästare lär honom att för att bli en mästare måste man behärska konst, musik och kalligrafi samt naturligtvis kärlekens konst ...

Hoppas på att dessa böcker skall ge mig många sköna lässtunder i mitt lilla läs -kryp-in som jag snabbt skall inreda i nya lägenheten!

Kommentarer
Postat av: camilla

bodil malmsten är fantastisk!

inspirerande att hon flyttade till Finistère, av alla ställen, och - som du sade - fann sitt sanna hem. Jag undrar också, var är mitt? Kanske här?

2007-02-28 @ 17:18:53
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Hoppas inte att ditt sanna hem är i London! Vem skall jag då fika med och få lite glamourstänk ifrån??? :)

(PS: Jag inser att mitt inlägg är aning egotrippat ... DS)

2007-03-01 @ 09:04:04
Postat av: camilla

fått ångestframkallande VFG-mail märkt "Framtid" i ämnesraden : )

2007-03-02 @ 12:33:43
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: camilla

fått ångestframkallande VFG-mail märkt "Framtid" i ämnesraden : )

2007-03-02 @ 12:34:01
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: camilla

fått ångestframkallande VFG-mail märkt "Framtid" i ämnesraden : )

2007-03-02 @ 12:34:12
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: camilla

fått ångestframkallande VFG-mail märkt "Framtid" i ämnesraden : )

2007-03-02 @ 12:34:24
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0