saffransköket



Saffransköket
är Yasmin Crowthers debutroman och jag hoppas att det kommer fler böcker från denna författarinna som skriver så det är omöjligt att inte drivas med framåt i berättelsen. Mycket positiv överraskning.

Boken handlar till största delen om Maryam, en kvinna som i sin ungdom lämnad Iran eftersom hon där inte fick bestämma över sitt eget liv. Maryam ville bli sjuksköterska, men hindrades av sin far. Hon blir förälskad i Ali, en man som arbetar för fadern, men inte ens vänskap med denna man tillåts hon. Efter ett upplopp tillbringar Maryam och Ali en oskyldig natt tillsammans, men Maryams oskuld ifrågasätts och hon stöts bort från familjen och hamnar i England där hon gifter sig med en man och får dottern Sara. Sara är dottern som inte känner Iran, men inte heller känner sig helt engelsk. En dag, under en vanlig promenad tillsammans med sin mor Maryam, råkar Sara ut för en tragedi och livet för de båda förämdras. Maryam återvänder till Iran.

Till största del handlar denna bok om hemlängtan och saknad, om behovet att höra till, om rätten till sitt eget liv, om hur vi påverkas av händelser, av val och tvång. Gripande och engagerande och inte alls "ja, ja, det där har jag läst förut".


Kommentarer
Postat av: Västmanländska i Skåne

Ja, visst var den bra! Och jag tror att det var en av årets snyggaste pocket-böcker också.

2007-12-29 @ 12:08:40
URL: http://ulejbro.blogsome.com
Postat av: minna

När jag var på pocketshop sist klämde jag på den. Måste nog se till att få den med mig nästa gång nu då. :)

2007-12-29 @ 23:32:44
URL: http://moiminna.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Framsidan är otroligt vacker! En sådan där bok som man bara vill ta på! När den dessutom är läsvärd är upplevelsen total! :)

2007-12-30 @ 10:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0