jag, en geisha

Jag, en geisha

Det finns något som lockar med kulturer jag inte känner till så väl. För något år sedan slukade jag En geishas memoarer av Arthur Golden (som också blivit en rätt OK film), så när jag såg Mineko Iwasakis bok Jag, en geisha kunde jag naturligtvis inte låt bli att läsa även denna.

Det som skiljer de båda böckerna åt är att denna är den "sanna" (gillar inte ordet) berättelsen. Enligt sed får en geisha, eller geiko som de själva föredrar, inte berätta något om livet som geisha men Iwasaki, som var en av de mest framståender geishorna under 1900-talet, bryter mot dessa regler. Iwasaki berättar om hur hon kommer till Gion, hur hon lärs upp till den som skall överta geishahuset, om långa dagar med mycket träning, framförallt i dans och om de många tillställningar hon deltog på både som maiko och som geiko. Självklart är det också en berättelse om kärlek och, utan att avslöja för mycket, kan jag väl säga att hennes make fick kämpa hårt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0