tandooriälgen



Tandooriälgen
av Zac O´Yeah; detta är det mest udda som jag någonsin läst! Köpte boken när vi var på semester i Göteborg eftersom boken utspelar sig just där. Eller rättar sagt så utspelar sig boken i en inte alltför avlägsen framtid då växthusefftekten slagit till med full kraft och förvandlat Göteborg, eller Gautampuri som staden nu heter, till en tropiskt fuktig plats. Dessutom har Sverige gått ur EU och istället blivit medlem i en liknande asiatisk sammanslutning vilket bland annat inneburit att det officiella språket numera är engelska, på indiskt manér.

Mitt i detta träffar vi bokens huvudperson, Herman Barsk, som en folktjänsteman med polisartade arbetsuppgifter.En sorglig figur som är ensam, har en hälsa som kunde varit bättre, överväger att lämna våldet för icke-våldsprincipen och dessutom bli vegetarian. Barsk besöker en kväll sitt favorithak Tandooriälgen och upptäcker där fyra lik, marinerade och grillade, i tandooriugnen. Detta är början på en totalt skruvad historia som tar med läsaren till de mest märkliga platser som en abskyr sexklubb (där bland annat Barskt chef blir slickad i rumpan en gång i veckan) och en ashram där alla är nakna och hängivna anhängare till en självplågare, allt för att hitta den som ligger bakom mordet på de fyra i ugnen..

Det är ingen idé att jag försöker beskriva denna bok, den måste läsas! Kanske är det inte den bästa bok jag någonsin läst, men så udda att jag faktiskt rekommenderar alla att läsa den, särskilt om man hamnat i en period då det känns som att man hela tiden läser samma berättelse. Tandooriälgen är verkligen inte lik någon annan bok jag någonsin läst! :)

Kommentarer
Postat av: camilla

Var hittar du alla böcker??? Vill läsa både den här och Ich bin...
Bytes mot Vindens skugga, inbunden?
; ))))
Kram från Hem till gårdens "hemland"

2007-08-08 @ 23:00:36
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Där man brukar hitta böcker ... bokhandeln ... :) Göteborgs bokhandlar överraskade med många spännande titlar som inte synts till här i Småland. Ich bin ... finns på Bokus eller om det var AdLibris. Vindens skuggan inbunden? Nja ... :)

2007-08-09 @ 08:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0