svart stig

 

Efter en halv dag i ryggläge framför friidrotts-VM med fröken Klüfts strålande insatser som sällskap bytte jag till några timmars ryggläge i läshörnan och läste ut Åsa Larssons Svart stig. Som jag nämnde förrut är detta en deckare/spänningsroman som för ovanlighetens skull tilltalar mig, riktigt mycket dessutom. Tror till och med att jag måste läsa nästa bok som Larsson utkommer med under hösten!

Norrland, Torneträsk och en kvinna som hittas mördad. Poliserna Anna-Maria Mella och Sven-Erik Stålnacke leder utredningen som leder fram till en gruvbolagssfär med Mauri Kallis som huvudman tillsammans med syskonen Wattrang. Insiderbrott, skumma affärer med Ugandas ledande politiker är några av bokens ingredienser, men här finns även Kallis trassliga barndom och familjeförhållanden och  Wattrangs överklassbakgrund som ett slags socialrealistisk filter som ger en extra dimension till romanen.

Nu är det bara att åter en gång kolla boktraven och bestämma sig för vad som skall bli nästa läsupplevelse!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0