språklig briljans



Nessers bok hade verkligen inte en berättelse som intresserade mig. Småstad, bestialiskt mord i grannhuset och däremellan trevande tonårskärlek och försök till detektivverksamhet. Nja ... Men, trots en rätt ointressant historia så är boken ändå läsvärd. Bara att få läsa Nessers språk gör att jag funderar på att till och med inhandla en Van Veeteren-bok, eller kanske ännu hellre köpa en talbok eftersom jag då både får ta del av hans litterära språk och hans mycket behagliga röst!

Förutom språket så är även den lite taffliga tonårspojkens kärleksförhållande till den lite veliga grannflicka riktigt bra skildrad. Som 17-åring har man ju inte riktigt alla svaren och livet är fortfarande enkelt och rätt svart/vitt, vilket Nesser verkligen får fram i sin skildring av dessa båda ungdomar. Personlig favorit i boken är ändå en bifigur; en lite disträ medlem i schackklubben som har underliga tyska schackböcker i bokhyllan. Gillar udda personligheter i böcker! 



Tror att A skall få denna bok i present då han bor i det lilla samhället Sannahed utanför Kumla och säkerligen skulle kunna orientera sig finfint i bokens geografi! Undrar om torvmossen fortfarande är i drift?

 

Rättninghögen minskade drastiskt efter en frenetisk dag och kväll med intensivt arbete. Känns otroligt bra! Nu skall jag försöka vara lika ultraeffektiv resten av veckan så att jag kan njuta av Ullaredsshopping i lugn och ro på lördag! Älskar Ullared!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Va roligt att åka till Ullared!!!!!! Ha en bra dag med shopping.

2007-04-19 @ 09:35:27
Postat av: camilla

tror att du skulle gilla människa utan hund, särskilt skildringen av det spänds äktenskapet mellan Rose-Marie - pensionerad syslöjdsfröken - och Karl-Erik, hennes ngt sadistiske geografilärare till man

1000 och åter 1000 tack för att du räddade mitt liv, min karriär (?) och min nattsömn tidigare idag!

2007-04-20 @ 00:09:54
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Gissa om det kommer att shoppas, Jennie! Kommer att fylla lägenheten med duschkräm, bakplåtspapper och massa annat skoj!

Camilla: Pensionerad syslöjdsfröken låter ... av någon anledning lockande att läsa om! (Vad har man för liv egentligen!) Hoppas att allt gick bra med provet!

2007-04-20 @ 20:52:58
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0