lugn på stolen

Svenska Akademien har valt nya ledamöter till de två lediga stolarna. De lyckliga är Kristina Lugn och Jesper Svenbro!

I ärlighetens namn måste jag säga att jag aldrig läst något av Svenbro, men namnet är åtminstone bekant. Kristina Lugn är däremot mer bekant. Under mina litteraturstudier i Karlstad var Lugns drama Idlaflickorna höjdpunkten vad gällde just dramaläsning. Gillade enkelheten i språket och fann handlingen riktigt intressant (vilket inte alltid är fallet när det kommer till dramaläsning för mig ...). Även på gymnasiet dök Lugn upp, inte minst på nationella provet i svenska! A-uppgiften hade en av Lugns texter som utgångspunkt och igenkänningfaktorn var hög.

För mig är Kristina Lugn framför allt en underbar kulturpersonlighet som tillför en dimension som många andra kulturpersonligheter inte gör: Glädje baserat på självdistans! Och ett underbart hårsvall! :)

Bra val Horace & co! Nu är det bara att vänta tills nästa torsdag då årets litterturpristagare tillkännages. Undrar om det är någon jag känner till? Ganska sällan som det är det ...

Andra bra val: Anders Carlgren blir ny miljöminister och Tobias Billström blir migrationsminister. Politiken kan aldrig få för många HBT-personer!

                       
Svenbro                   Lugn                          Billström                  Carlgren

Kommentarer
Postat av: Andreas

Billström var ju ett jättebra val, ungefär lika bra som Borelius, Cílo och Borg.

2006-10-17 @ 23:01:59
Postat av: blogg_bohemen

Ja, ja ... Borelius, Stegö, Billström och Borg kanske inte har skött sig riktigt så bra som media tycker att de borde ... Personligen tycker jag kanske att allt har växt till oanade proportioner.

2006-10-18 @ 08:25:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0