Augustpriset

Nomineringarna till årets Augustpis har offentliggjorts. De nominerade i skönlitterära klassen är: Lars Gustafsson, Susanna Alakoski, Jonas Hassen Khemiri, Jörgen Gassilewski, Göran Sonnevi och Sara Stridsberg.

Sonnevi har jag läst några dikter av under min utbildning, annars är jag dålig på diktläsning. Hassen Khemiris debutbok Ett öga rött gillade jag verkligen, men tyvärr har jag inte läst den han nu är Augustnominerad för; Montecore (har dock hört från elever att den är mycket läsvärd!).

Augustprisvinnare läser jag då och då efter det att de fått sitt pris och boken är väl skyltad i butiken. Maj-Gull Axelssons Aprilhäxan var ett sådant inköp och oj, vad glad jag är över att jag läste den! En bok att minnas och kanske till och med läsa om. Carl-Johan Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia är en annan Augustprisvinnare som stannar kvar hos mig som läsare och jag kan bara beundra en författare som kan skriva så gripande.

   


Ikväll är det tjejmiddag med jobbet. Hoppas på god mat och trevlig stämning! Skönt att slippa laga mat! Sambon är i Stockholm och jobbar så jag har hela sängen alldeles för mig själv inatt; gissa om jag skall njuta!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0