hej mitt vinterland!



Snön har kommit! Underbart! Jag älskar snö och särskilt den första snön för året. Tänk 15 minusgrader, yllehalsduk och yllekofta och promenad med knarr under skorna. Kan det bli mer underbart? Årstidsväxlingar är verkligen värda att notera.

Gårdagens brandövning blev en kort variant i ösregn med en man som verkar ha vigt hela sitt liv åt att informera om och att släcka bränder. Udda upplevelse. Måste dock erkänna att jag uppskattar att det blev en kort övning och att jag slapp använda brandsläckaren. Tyckte det såg läskigt ut.

Denna morgon låg jag kvar extra länge i sängen och läste ut De dansande flickorna i Lahore. Boken bara växer och det jag verkligen uppskattar är att bokens personer inte är påhittade utan verkliga människor som författaren/sociologen blev vän med under sina vistelser i Lahores bordelldistrikt. Att ärva sin mors yrke som prostituerad är naturligtvis en olycklig livscykel, men boken ger också en annan bild. En bild av hur människor upplever glädje och normalitet i det som ur ett västerländskt perspektiv är totalt absurt. Boken är dock ingen glorifiering av livet i bordellkvarteren (hur skulle den kunna vara det när det bygger på direkta iakttagelser?); bokens huvudperson Maha är beoende av hostmedicin (innehåller narkotika) och sömntabletter, ena dottern har för mörk hudfärg och trakasseras ständigt. Äldsta dottern lider av deformerade armar och en annan dotter kämpar för att bli gift så rikt som möjligt. Äktenskap här är dock ingen livslång förbindelse, det kan handla om en dag eller någon vecka, och det är till största delen en inkomstkälla. 

För alla som på något sätt är intresserade av kvinnors situation i olika kulturer är detta en bok jag varmt rekomenderar.  Ett annat tips på böcker i antropolog/sociolog-genren är Begrav mig stående av Isabel Fonseca som under fyra år bodde tillsammans med romer (kallas zigenare i boken) i östeuropa. Boken tar dels upp romernas historia men också de nutida romernas syn på giftermål, religion, arbete och allt annat som livet innehåller.   

    Omslagsbild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0