springa, sprang, sprungit

På Facebook får jag konstant uppdateringar om mina vänners löprundor. Kilometer efter kilometer avverkas varje vecka och kalorier förbränns på löpande band (både bildligt och bokstavligt). Går jag till biblioteket och gratisläser någon tidning eller tidskrift finns det ofta tips på hur jag kommer igång med löpträningen, vilken sandstrand som lämpar sig bäst för en morgonrunda eller tips på nya löparskor och skulle jag verkligen vilja fördjupa mig i ämnet så finns ju Runners World

Bokvärlden har också drabbats av löparfeber. På Pockettoppens 19:de plats ligger Christopher McDougalls Born to Run - jakten på löpningens själ. Allas vår Murakami kom för ett par år sedan ut med boken Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. Ett annat exempel är Kenneth Gysings Ett år av magiskt löpande där man med baksidestexten försöker locka även den icke löpfrälste att läsa boken: "Nej, nej, du behöver absolut inte vara löpare för att köpa den här boken!" För att inte tala om alla böcker som handlar om hur man ut det mesta av sin löpträning och hur man får den mer varierad t ex Löparens nya handbok av Martin Kreutzer m. fl. Även böcker som inte alls handlar om löpning har bakat in ordet i titeln, t ex Cecilia Gyllenhammars Stäpplöperskan, och jag kan inte tro annat än att det är ett tecken i tiden.

Och så har vi ju alla motionslopp och "löparfester" som lockar stora skaror till startfållorna.

Är jag den enda svensk som inte löptränar? Är jag den enda som aldrig ens skulle kunna tänka sig att löpträna? Helt otrendigt fortsätter jag med mina spinningpass, men det är ju inte utan att man börjar känna sig lite utanför ... Nu är löpträning direkt olämpligt i min viktklass, men även om det inte vore det kan jag verkligen inte se mig själv i löpertajts och nyköpta skor på väg till närmsta motionsspår eller springades på cykelbanorna. 

Hur gör ni? Är det ljudbok och löparrundor som gäller även för er bokbloggare?

Herregud, till och med Homer Simpson har fått på sig löparkläderna ...


  
 

Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Haha, nej jag springer inte.. i alla fall inte just nu men har ju gjort det innan och kan absolut inte lyssna på ljudbok vad jag än tränar, då ska det vara musik ;)

2012-05-30 @ 10:47:08
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: blogg_bohemen

Ja, om jag nu skulle ge mig på något så vansinnigt som att börja löpträna tror jag nog att musik är att föredra framför ljudbok. Man vill gärna ha något med takt när man tränar. :)

2012-05-30 @ 11:38:28
Postat av: Bokdivisionen

Jag springer utan nåt i öronen men skulle jag ha nåt skulle jag välja musik, jag har inte fastnat för ljudböcker. Jag tycker dock om att springa med mina egna tankar och liksom fundera på saker eller helt enkelt bara övertala mig själv om att springa en lyktstolpe till!

2012-05-30 @ 22:10:06
URL: http://bokdivisionen.wordpress.com
Postat av: blogg_bohemen

När du framställer löpning på det där sättet låter det nästan harmoniskt och filosofiskt, men jag kommer nog aldrig ens att passera första lyktstolpen ... :) Jag är alldeles för beroende av att någon säger åt mig att ta i lite mer för att klara mig utan gruppträning. Ljudböcker gillar jag. Lyssnar en liten stund nästan varje kväll numera.

2012-05-30 @ 22:32:24
Postat av: Ulrica

Jag blir trött bara av att läsa ditt inlägg ;)

Trevlig semester!

2012-06-01 @ 21:59:03
URL: http://vastmanbok.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Haha - ja, jag blev ju trött av att skriva det så ... Ska bli sååå skönt med semester!

2012-06-01 @ 22:05:08
Postat av: Maria

Skulle aldirg komma på tanken att börja löpträna. Hellre spinning men just nu existerar inte ordet träning i mitt liv, tyvärr.

2012-06-08 @ 09:52:53
Postat av: blogg_bohemen

Ja, men visst - hellre spinning! Jag ska göra träning till min livsstil i sommar har jag tänkt, men vi får väl se hur det går med det ... :) Någon löpträning blir det iaf inte!

2012-06-09 @ 16:32:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0