tematrio - snart 17 maj



Gillar när Lyrans tematrio länkas samman med något i omvärlden och vad passar bättre denna vecka än att säga ett litterärt hej till våra norska grannar?

Berätta om tre norska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.

1. Linn Ullmann - ja, nu blev väl alla superförvånade för henne har jag ju aldrig nämnt tidigare ... :) Den 11 september kommer äntligen hennes nästa bok - Det dyrbara. Inte missa!

2. Tore Renberg som skrivit böckerna om Jarle. På svenska finns Mannen som älskade Yngve och Jag reser ensam, men som jag har förstått det så finns det fler böcker om Jarle som ännu inte blivit översatta till svenska.

3. Hanne Ørstavik som bland annat skrivit den mycket läsvärda boken Tiden det tar om en jul som kretsar kring avslöjandet av familjekonflikter och kampen om att få leva sitt eget liv.  

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh, Linn Ullman längtar jag efter. Vilken fin höstläsning det kommer att bli. Hoppas hon kommer till bokmässan.

2012-05-15 @ 20:59:27
Postat av: blogg_bohemen

Roligt att vi är fler som gillar Ullmann och ser fram emot hennes nästa bok!

2012-05-15 @ 21:27:57
Postat av: Josefin

Tre av mig olästa norska författare, som jag nu vet är norska :)

2012-05-17 @ 12:58:33
URL: http://nobelprisprojektet.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

De är läsvärda alla tre även om de är tre väldigt olika författare både till innehåll och språk.

2012-05-17 @ 13:54:04
Postat av: Nilmas Bokhylla

Bra tips! Har inte hittat någon norsk författare som jag gillar, tyvärr :/

2012-05-19 @ 11:38:20
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0