tematrio - mors dag



Ett aktuellt tema även denna vecka i Lyrans tematrio:

Berätta om tre minnesvärda mammor ut litteraturen.

1. Den första mamma, och den som kanske gjort starkast intryck på mig, är mor Sofi som badar i bykstugan i Moa Martinsons Kvinnor och äppelträd. En scen som rymmer så mycket och säger så mycket om kvinnor, kvinnokroppen och arbetarhistoria.

2. En annan oförglömlig mamma är en helt anonym kvinna. Under 2003 samlade Maja Spasova in människors hemligheter och dessa finns utgivna i boken Hemligheter insamlade av Maja Spasova. En kvinna berättar gripande om sitt liv som tycks helt vanligt på ytan. En 37-årig kvinna som är gift och har två barn. Det är bara det att hon är oskuld. Mycket tankeväckande livshistoria. Tänker ofta på denna ärligt berättade hemlighet. 

3. Den sista mamma som dyker upp i mitt huvud är Mutter Courage av Bertolt Brecht, men här är det inte frågan om att gilla. Det här var nog det tråkigaste vi läste under mina två terminer med litteraturstudier i Karlstad. Pjäser lämpar sig generellt dåligt att läsa, och denna var ett riktigt sömnpiller.


Kommentarer
Postat av: Cassandra

"Hemligheter insamlade av Maja Spasova" verkar väldigt spännande. Jag vill verkligen läsa den där mammans historia :)

2012-05-21 @ 16:53:01
URL: http://lacrimamens.com/blog
Postat av: Lotten

Vad intressant. Inga mammor jag kände till faktiskt.

2012-05-21 @ 22:39:39
URL: http://lottensbokblogg.wordpress.com
Postat av: blogg_bohemen

Den anonyma mammans berättelse är verkligen annorlunda och det här med familj får liksom ytterligare en dimension. "Kvinnor och äppelträd" rekommenderar jag verkligen.

2012-05-23 @ 21:52:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0