tematrio - den svenska bilderboken



Hos Lyran handlar veckans tematrio om böcker riktade till barn:

Berätta vilka tre bilderböcker du skulle välja för att representera den svenska bilderboken.

Jag har ingen större koll på bilderboksutgivningen. Umgås inte med barn och har inga egna. Men jag ger mig ändå på den här tematrion med viss tvekan och nämner tre kända favoriter..

1. Alfons Åberg av Gunilla Bergström. Är man strax över trettio som jag är så är man uppväxt med Alfons, hans ensamstående positiv-manlig-förebild-pappa och låtsaskompisen Mållgan. De tidiga böckerna är rätt tidstypiska med sin lägenhetsmiljö i höghus som var så tydligt överrepresenterat i barnprogramvärlden i slutet av 70-talet och början av 80-talet. I övrigt är Alfons och hans pappa väldigt vanliga.

2. Pettson och Findus av Sven Nordqvist. Jag var lite för gammal för bilderböcker när Pettson slog igenom så jag har egentligen aldrig läst dem, men bilderna är fantastiska med alla sina små lustigheter. Det finns verkligen mycket att titta på!

3. Inga Borgs böcker om Plupp lästes ofta hemma hos oss när jag var liten. Tycker att de kan få finnas med på listan eftersom de handlar om norra Sverige, om naturen och om årstidernas växxlingar. Plupp med sitt blåa hår och röda näsa bor i en kåta och på så sätt mötte jag och alla andra barn en liten del av samernas historia.  

Kommentarer
Postat av: Lyran

Plupp minns jag också från min barndom.

2012-03-05 @ 18:13:01
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0