tematrio - resor

 
Jag har ju redan varit iväg på årets chartersemster men det hindrar ju inte att jag sitter här och längtar bort igen ... Tack var veckans tematrio kan jag nu i alla fall få ge mig ut på resa med litterära figurer. Inte dumt det heller!
 
Berätta om tre bra böcker som innehåller resor, gärna av det mer äventyrliga slaget.
 
1. Kvinnor på ett tåg av Anita Nair. Några kvinnor hamnar i samma kupé på ett tåg och under resans gång berättar de om sina liv. Det är en resa i  indiska kvinnors liv och genom en kultur. Ett utmärkt sätt att få en inblick i det moderna Indien. Jag tyckte mycket om Nairs bok.
 
2. Kollektivt självmord av Arto Paasilinna är en skrattframkallande tragikomisk berättelse om två män som inte klarar av att begå självmord i varandras åsyn men istället startar en massrörelse i Finland med syfte att alla tillsammans skall åka till någon trevlig plats och ta livet av sig. Paasilinnas bästa bok och jag rekommenderar den till alla med svart humor.
 
3. Snöbollar och apelsiner av Peter Kerr handlar om hur han och hans familj bryter upp från sitt liv i Skottland för att flytta till Mallorca. Byråkrati, nyckfullt väder, märkliga grannar och ett hus som kanske inte riktigt är i toppskick tampas de med när de försöker komma till rätt i det som skulle var en idyllisk nystart på livet. Jag tycker att sådana här livsuppbrott absolut kan räknas som en slags resa och jag tror att vi alla någon gång drömt om att göra just ett sådant här uppbrott. Viss tar ju till och med mod till sig och gör det - jag är full av beundran!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Kvinnor på ett tåg låter väldigt intressant.

Svar: Man lär sig massor av att läsa den!
blogg_bohemen

2012-07-23 @ 16:34:48
URL: http://lacrimamens.com/blog
Postat av: Anonym

Jag tänker försöka få tag på Kvinnor på ett tåg. Upplägget verkar klassiskt med Chaucer som förebild men håller än.

Svar: Den finns att köpa på Bokus. Jag köpte mitt ex på biblioteket så om ditt bibliotek säljer En bok för alla, kan den nog finnas där. Den är verkligen värd att läsa.
blogg_bohemen

2012-07-23 @ 17:07:54
Postat av: Hoffafloffa

Kollektivt självmord är riktigt rolig. Verkligen svart humor!

Svar: Ja, märkligt att en busslast full av självmordsbenägna finländare kan få en att le så stort! :)
blogg_bohemen

2012-07-24 @ 09:24:27
URL: http://hoffafloffa.blogspot.se
Postat av: Nilmas Bokhylla

Tack för de tipsen :)

2012-07-24 @ 14:10:11
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Boktjuven Ingerun

Jag tokgillar "Kollektivt självmord"!

Postat av: Lena

Inte läst dessa, men spännande boktips!

2012-07-24 @ 19:28:50
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: enligt O

Älskade Kollektivt självmord, men har inte gillat andra böcker av honom. Det blir lätt för mycket.

Svar: Ja, ibland blir han lite för mycket, men jag har ändå gillat fler böcker av honom t ex Hoppsan jag är död.
blogg_bohemen

2012-07-24 @ 19:44:38
URL: http://www.enligto.se
Postat av: Boel

Tack för tips om snöbollar och apelsiner. Tips: Kalifens hus: ett år i Casablanca av Tahir Shah

Svar: Ja, den är lite småtrevlig. Tack själv för tipset om Kalifens hus!
blogg_bohemen

2012-07-26 @ 10:13:41
URL: http://bocker-emellan.blogspot.se
Postat av: Anna

Kvinnor på ett tåg hade jag nästan glömt av, den gillade jag mycket. tack för påminnelsen!

Svar: Finns så många bra böcker att det är svårt att minnas alla. :)
blogg_bohemen

2012-07-26 @ 11:58:30
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0