dags att vidga vyerna?

 
Lite mer statistik passar väl bra så här i OS-tider. Jag har misstänkt länge att jag mest läser böcker som utspelar sig helt eller delvis i Sverige, men riktigt så här snedfördelat trodde jag kanske inte att det var ...
 
Sverige: 20 st
Sverige och ett annat land: 5 st (Ungern, Irak, Österrike, Polen, Peru) 
  
Norge: 2 st
Island: 3 st
 
England: 3 st
Irland: 2 st
Frankrike: 1 st
Tyskland: 2 st
Italien: 1 st
 
Turkiet: 1 st
 
Ryssland: 2 st
 
USA: 5 st
 
Ja, under hösten borde jag nog vidga mina vyer lite ... Brukar ju faktiskt läsa något från Indien emellanåt. Det händer att jag läser något från, eller åtminstone om, arabvärlden också. Afrika är mitt ständigt dåliga samvete. Syd- och Centralamerika har jag typ ingen koll på alls. Kanske var nyttigare än väntat att göra den lilla sammanställning! 
 
Hur tänker ni andra? Försöker ni aktivt läsa från olika delar av världen eller har ni också länder som är överrepresenterade? Är det viktigt att läsa böcker från olika delar av världen?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag försöker att läsa från alla världsdelar men syd och mellanamerika gåt dåligt. Afrika och Asien och Mellanöstern går bättre. Östeuropa är jag däremot svag på. Det är spännande att läsa från många olika länder!

Svar: Du är en av mina största inspirationskällor när det gäller att ta tag i det där med att läsa från fler delar av världen! Östeuropa, ja ... Ännu en i stort sett blank fläck ... Polen har jag läst en del ifrån, men det är många länder och författare kvar att bekanta sig med.
blogg_bohemen

2012-07-29 @ 12:32:55
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/
Postat av: Nilmas Bokhylla

Njae, jag läser det som intresserar mig för stunden :)

Svar: Ja, så brukar det bli för mig också, men ibland kan det ju vara kul med en utmaning.
blogg_bohemen

2012-07-29 @ 16:26:04
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Västmanländskan

Jag läser mest svenskt, men visst vore det roligt att bredda sig lite.

Svar: Ja, för det är ju rätt kul att bekanta sig med andra delar av världen, men inte lika bekvämt kanske.
blogg_bohemen

2012-07-29 @ 21:58:27
URL: http://vastmanbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0