bokbloggsjerka 20 - 23 juli

 
Eftersom jag precis bläddrat mig igenom Höstens böcker är det relativt lätt att svara på veckans fråga i bokbloggsjerkan:
 
Om du fick välja, vilka böcker skulle du vilja se publicerade redan IDAG och varför?
 
Först och främst vill jag läsa Jonas Gardells första del i serien Torka aldrig tårar utan handskar för att jag tycker det är på tiden att någon berättar historien om HIV/AIDS och hur det spreds bland homosexuell i början av 80-talet. När jag pratat med ungdomar idag är det som om HIV/AIDS är som vilken liten bagatellsjukdom som helst och det oroar mig, även om det idag inte är en dödsdom på samma sätt som det var i början. Gardell brukar dessutom alltid vara en läsvärd författare så jag ser mycket fram emot att läsa de tre böckerna i "Torka aldrig ...". 
 
Håkan Nesser är en favorit och i höst kommer den sista delen i serien om kommissarie Barbarotti, Styckerskan från Lilla Burma. Den skulle jag gärna läsa nu! Eller kanske ännu hellre lyssna på eftersom Nesser är en så skicklig inläsare.
 
Allra, allra mest längtar jag så klart efter Linn Ullmanns Det dyrbara, men det vet ni ju redan! :)
 
(Gardells bok utkommer i dagarna, Nessers bok i september och Ullmanns bok i oktober.) 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Kul med lite tips från folk :)

Svar: Det är nästan det bästa med jerkan tycker jag.
blogg_bohemen

2012-07-21 @ 22:31:56
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Carro

Där har du 3 bra böcker att se fram emot :)

Svar: Ja, jag hoppas och tror att de skall vara riktigt bra alla tre.
blogg_bohemen

2012-07-22 @ 07:34:25
URL: http://bokslukare.blogg.se
Postat av: Monika

Gardell och Nesser håller jag helt med om. Ullman har jag aldrig läst.

Svar: Då har du ett mycket bra författarskap kvar att upptäcka och sådant är ju alltid trevligt. :)
blogg_bohemen

2012-07-22 @ 10:23:30
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Postat av: Anna

Linn Ullman väntar jag också på. Har sett att hon kommer till mässan och hoppas att jag hinner läsa den innan.

Svar: Tror inte den skulle komma ut förrän i oktober, men man kan ju hoppas på att det blir tidigare. Den har ju visst gått som följetong i DN under sommaren, men så vill jag inte läsa hennes efterlängtade roman.
Mässan, ja. Vet inte om jag kommer dit i år. Hoppas!
blogg_bohemen

2012-07-22 @ 13:19:19
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/
Postat av: Anna

Jag har inte DN så jag spar mig till boken, enligt förlaget ska de skicka boken till mig i augusti. Hoppas det stämmer. Om du kommer till mässan får du hojta till, jag är där alla dagarna.

Svar: Åh, hoppas att den kommer ut i bokhandeln också i augusti! Jag lovar att hojta entusiastiskt om jag åker till mässan. Hoppas att min chef vill sponsra med ett seminariekort. :)
blogg_bohemen

2012-07-22 @ 16:04:33
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/
Postat av: Stockholmsflickan

Gardells bok vill jag gärna läsa. Skönt att nämnda böcker kommer ut snart eller under hösten så att väntan inte behöver kännas oändlig :)

Svar: Ja, verkligen! Ullmanns bok har jag ju hoppats på och väntat på i flera år nu. :)
blogg_bohemen

2012-07-22 @ 20:07:00
URL: http://skrivande.blogspot.com
Postat av: mind the book

har du sett Rikard Wolffs självbiografi? den innehåller ett eller flera tragiska torka-aldrig-tårar-kapitel om första AIDS-tiden i Sthlm

Nesser, can't wait!

Svar: Jag har sett, men ännu inte läst. Kanske kan läsas i anslutning till Gardells bok?
blogg_bohemen

2012-07-23 @ 11:11:43
Postat av: Boktjuven Ingerun

Låter som bra tips.

Svar: De är väldigt olika, men bra på sitt sätt alla tre.
blogg_bohemen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0