tematrio - skrivande svenskor



Måndag = tematrio hos Lyran.

Berätta om tre läsvärda skrivande svenskor. 

1. Marie Hermanson. En av mina absoluta favoritförfattare. Hon skriver alltid böcker kryddade med en viss mystik. Det är något som inte riktigt stämmer, något som är en aning obehagligt men inledningsvis är det svårt att sätta fingret på vad det är som inte stämmer. Just nu läser jag Himmelsdalen och återkommer med recension senare i veckan.

2. Cilla Naumann - också det en favorit. Hon väljer alltid intressanta och lite ovanliga ämnen att skriva om och hon gör det dessutom med ett mycket bra språk. Min favoritbok av Naumann (hittills) är Dem oss skyldiga äro.

3. Karin Alfredsson som på ett lättsmält sätt genom läkaren Ellen Elg låter oss få en inblick i kvinnors svåra situation världen över. Det är lite som samhällsupplysning kombinerat med deckare och det går inte att låta bli att fundera över bokens aktuella fråga och samtidigt känna sig rätt lyckliga lottad. Stundom blir man rätt upprörd också.

Kommentarer
Postat av: Bokmoster

Marie Hermansson, ja. Hon får bli min bubblare på listan!

2012-01-17 @ 07:41:40
URL: http://bokmoster.blogspot.com
Postat av: Lyran

Marie H har skrivit en del bra, Musselstranden är min favorit.

2012-01-17 @ 16:09:31
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Just Musselstranden har jag inte läst, men den är säkert bra. En bok att låna på biblioteket kanske.

2012-01-17 @ 21:45:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0