tematrio - August m fl


Veckans tematrio hos Lyran lyder så här:

Berätta om tre svenska klassiker ni giller, med eller utan August!

1. Kvinnor och äppelträd av Moa Martinsson. Moa är min favorit bland arbetarförfattarna och förtjänar att lyftas fram emellanåt.

2. Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. En berättelse jag inte tröttnar på. Finns så många olika aspekter i den.

3. Och bara för att det är Strindbergs år - Fadren. Ett av få verk av den karln jag står ut med. Fröken Julie är också bra.

Kommentarer
Postat av: Bokmoster

Doktor Glas, ja, håller med, den kan man verkligen läsa om och ständigt hitta något nytt! Tack för tipset om Fadren, har ju tagit mig an Strindbergsutmaningen så den titeln lägger jag på minnet :)

2012-01-23 @ 11:40:29
URL: http://bokmoster.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Fadren är ju en pjäs, så jag skulle nog rekommendera att se pjäsen istället för att läsa den. Personligen tycker jag att pjäser är lite torftigt att läsa, de är ju trots allt gjorda för att se uppspelade.

2012-01-23 @ 12:48:06
Postat av: Lyrans Noblesser

Moa är ju helt klart bättre än August :-)

2012-01-23 @ 20:14:53
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Moa i våra hjärtan! :)

2012-01-23 @ 22:36:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0