bokbloggsjerkan 20 - 23 januari

Den här veckan formulerar Annika jerkan så här:

Jag hör till de få (vad det verkar i alla fall) som inte kunde bry mig mindre om en boks omslag och jag har verkligen försökt förstå varför så många älskar omslag så mycket att de faktiskt köper en bok enbart för att den har ett omslag som de gillar. Hör du till dem? Vilket är i så fall ditt favoritomslag i dag? Dela  med dig av en bild och förklara vad det är som gör just detta omslag så speciellt.

Om du ställer dig på min sida: berätta varför du inte ägnar bokomslag någon större uppmärksamhet

Jag har skrivit om det här vid något tidigare tillfälle. Jag gillar att förföras av bokomslag och att gå omkring i bokhandlar och titta på omslag. Låta dem styra min inköp. Och inte skäms jag det minsta för det. Det är lite som godis, färgstarkt och lockande, men det är inte allt man tycker om. Det är dock inte enbart omslaget som får mig att välja en bok. Baksidestext, titel, kanske författare, rekommendationer av olika slag, genre etc spelar minsta lika stor roll vid inköpstillfället. För att inte tala om humör.

Bokomslag gör det också lättare (på gott och ont) att snabbt sortera böcker som intressanta och ointressanta. Svarta omslag med bilder på vampyrer - nej tack! Starka färger och trivsamma miljöer - ja tack! Helt ärligt tror jag inte att någon är opåverkad av bokomslag om man inte slaviskt följer en inköpslista och till och med då blir det svårt att inte påverkas.  

Favoritomslag idag - ja, jag vet inte riktigt. Svårt! Passar på den delen av frågan.

Kommentarer
Postat av: Anna

Det är viktigt med omslag, det tycker jag. Jag kan tycka att det är fint med böcker som förlagen lagt ned omsorg om.

2012-01-22 @ 14:22:32
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: Västmanländskan

Jag gillar också den där "smågodiskänslan" vid pockethyllan :)

2012-01-22 @ 23:16:16
URL: http://vastmanbok.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Anna: Ja, visst är det kul när det läggs ner tid och möda på omslagen. Det ger boken den inramning den är värd.



Västmanländskan: Ja, just vi pockethyllan är det verkligen "smågodiskänsla". :)

2012-01-23 @ 11:10:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0