hej bokkonsument: Bohemian Rhapsody

Kan ju inte motstå att fylla i den mastodontenkät som nu virvlar runt i bokbloggosfären! Jag hittade den först hos boktok73, som i sin tur hade hittat den hos Enlig O.

Senast lästa: Du hasar av trygghet av Elin Grelsson
Senast köpta bok: Nattönskningen av Anne B Ragde
Senast lånade bok: Doft av rosor av Nora Roberts
Favoritbokhandel: Har inte direkt någon favorit men PocketShop funkar alltid.
Favoritbibliotek: I nuläget stadsbiblioteket, inte minst för att det ligger precis bredvid mitt jobb. Det bibliotek som betytt mest för mig som läsande människa är nog det nedlagda filialbiblioteket i Håksberg i Ludvika. Där lånade jag många böcker 1988-89.
Antal lånekort: Ja, det är ju några stycken ... Ett i Ludvika, Sunne, Arvika och två i Falun och Växjö. Kanske jag missade något ...
Använder som bokmärke: Är ju en sådan där som viker hundöron, men i biblioteksböcker använder jag det som finns till hands. Emellanåt ett riktigt bokmärke, men jag har en tendens att snabbt tappa bort dem.
Favoritfärg på bok: Har inte tänkt så mycket på det ... Färgglatt i största allmänhet kanske?
Favoritmat/snack vid läsning: Äter inte så ofta i samband med läsning, men om jag måste välja något så säger jag smågodis.
Favoritdryck vid läsning: Latte, alltid latte.
Favoritställe att läsa på: Sängen
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: s. 80 i Doft av rosor av Nora Roberts.
Den här boken köper jag till en förälder: Till pappa köper jag en bok om Karl XII och till mamma en gripande roman i stil med Tusen strålande solar
Den här boken köper jag till min bästa vän: En förstautgåva av hennes älskade Kitty.
Den här boken köper jag till en partner: Till min älskling köper jag en ny Gentleman - A Timeless Guide to Fashion eftersom hans nuvarande ex snart faller isär.
Favoritgenre: Ja, det konsumeras ju en del deckare ... men helt ärligt tycker jag det är svårt att svara på favoritgenre eftersom varierad läsning trots allt är att föredra.
Favoritformat: Pocket
Författarfavorit: Hermanson, Murakami, Ullmann, Alfredsson, Kallentoft och en hel rad andra som jag inte kommer på just nu.
Den tjockaste bok jag läst: Undviker ju tegelstenarna, så säkert ingen tjockare än typ 650 sidor.
Den tunnaste bok jag läst: Ja, det måste väl vara någon Pixibok i barndomen (älskade verkligen Pixiböcker!).
Favoritljud när du läser: Sorlet på ett kafé och om jag är hemma klassisk musik eller opera (gärna Cecilia Bartoli).
Favorittidning: Språktidningen, Filter, Modern Psykologi, Arkitektur, PS/Leva, Arkitektur, MåBra 
Prenumererar på: Ingen alls för tillfället.
Favoritbokblogg: och dagarna går ... och Bokbabbel
Mitt bästa bokminne: Känslan av glädje när man fick gå till biblioteket som liten och låna hem en ny laddning bilderböcker och sagostunderna på kvällarna med mamma och pappa. Minns särskilt när pappa läste Hauffs sagor, allt var så magiskt och annorlunda och både jag och lillebror var lite smårädda. Spännande sagor var det! Senaste bokfyndet: Jag inväntar bokrean ...
Senaste impulsköpta bok: Bannerheds Korparna som ljudbok via Dito.
En bra bok att ge bort: Murakamis Kafka på stranden.
Bokgenre som jag undviker: Allt som har med vampyrer att göra.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: En del har jag gett bort till kollegor och någon har jag gett till mamma. Jag har också ställt en del böcker på bibliotekets bokbytarhylla. 
Så här håller jag koll på vad jag läst: Bloggen.
Så här sorterar jag min bokhylla: Pocketböcker för sig, inbundet för sig, facklitteratur för sig och i ämneskategorier. Ingen bokstavsordning. Älsklingens böcker i en egen hylla.
Nästa bok jag ska läsa: Har inte bestämt mig än, men det blir nog Knausgård eftersom vi har bokcirkel v. 9.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0