11 till 11

En utmaning går runt i bloggosfären och jag kan ju inte låta bli att anta utmaningen som jag fick av Lyran.

Utmaningen går ut på att:

Svara på 11 frågor.
Hitta på 11 nya frågor.
Utmana 11 bloggar att svara på dina frågor (ja, riktigt så många kommer jag inte att utmana, men det är tanken).

Här kommer frågorna jag skall besvara:

1. Favorit bland Nobelpristagarna?
Här är det ju lockande att säga Tranströmer som jag faktiskt tycker mycket om, men John Steinbeck är nog den jag läst mest av så kanske är han en favorit trots att det var många år sedan jag läst något av honom. 

2. Vilken oläst klassisker önskar du att du hade läst?
Jag är riktigt sugen på att läsa D. H. Lawrences Lady Chatterleys älskare.

3. Vilken författare borde vara mer omtalad och läst än vad hen är?
Hanne Ørstavik är en författare jag blir alltmer nyfiken på så det blir mitt svar.

4. Favoritmiljö i romanernas värld?
Variation föredras.

5. Vilken ungdomsbok borde man inte missa?
Just nu säger jag Cirkeln och Erebos.

6. Favorit bland bilderböckerna?
Har ju absolut noll koll på aktuella bilderböcker, men Alfons är ju alltid Alfons.
 
7. Bästa kärleksroman?
Stolthet och fördom av Jane Austen

8. Bästa boken som utspelar sig i din hemtrakt?
Jag tänker och tänker, men kan inte komma på någon bok som utspelar sig där så därför väljer jag att svara Dan Anderssons dikter för han är trots allt den mest kända författaren från min hemtrakter och många av hans dikter är väldigt vackra.

9. Historiska romaner eller samtidsskildringar?
Samtidsskildringar. Om det inte handlar om torp och/eller slitande arbetare, då kan jag välja historiska romaner.

10. Vilken författare skulle du vilja se en intervju med i Babel?
Lionel Shriver för jag vet absolut ingenting om henne.

11. En filmatisering som gör boken rättvisa?
Här väljer jag att säga Stolthet och fördom igen och då menar jag BBC:s serie, inte filmen med Kiera Knightley.


Här kommer mina 11 nya frågor:

1. Varför är läsning så viktigt för dig?
2. Favoritbok som liten?
3. Översättningar eller orginalspråk?
4. Nästa bok du tänkt läsa?
5. Starkaste minne kopplat till läsning?
6. Författare du vill ska få Nobelpriset?
7. E-bok eller pappersbok?
8. Favorit bland de litterära epokerna?
9. Facklitteratur - en plikt eller ett rent nöje?
10. Vilken litterär person har på något sätt inspirerat dig?
11. Vad är det bästa med biblioteket i din stad?

De jag utmanar: boktok73, Boklusens bokblogg, Klok som en bok, Massor av ord, Mimmimaries böcker, Boktokig, Västmanländskans bokblogg och Bokföring enligt Monika



Kommentarer
Postat av: Boktokig

Ska försöka ta mig an utmaningen! :)

2012-04-29 @ 10:23:07
URL: http://boktokig.blogspot.com
Postat av: Lyran

Erebos ska jag lägga på minnet.

2012-04-29 @ 14:53:03
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Ulrica

Tack för utmaningen! Svaren finns nu på min bokblogg.

2012-04-30 @ 00:04:09
URL: http://vastmanbok.blogspot.com
Postat av: Monika

Utmaning accepterad och antagen :)

2012-04-30 @ 20:01:48
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: Boklusen

Nu har jag svarat! Kul!

2012-05-01 @ 18:28:11
URL: http://boklusensbokblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0