tematrio - tre länder, ett språk



Veckans tematrio har bokmässeanknytning då det handlar om att nämna tre tyskspråkiga romaner, novellsamlingar, grafiska romaner, barnböcker, lyriksamlingar etc som man har läst eller skulle vilja läsa. Jag har verkligen funderat på detta och inser lite snopet att den tyskspråkiga litteraturen är rätt okänd för mig och därför känns det extra tråkigt att jag inte skall åka på Bokmässan i år.

Den unge Werthers lidande av Johann Wolfgang von Goethe
Håller mig kvar i klassikertemat från förra veckan eftersom jag verkligen uppskattade Den unge Werthers lidanden när jag läste den för sisådär tretton år sedan. Jag tror att min egen ålder, nittion år och förtrollad litteraturstudent med förkärlek för ångest, spelade stor roll för läsupplevelsen och jag är inte alls säker på att jag skulle tycka om boken idag.

Corpus Deliciti av Juli Zeh
Dystopin om ett framtidssamhälle där hälsotänket förvandlats till plikt och diktatur har jag velat läsa ända sedan jag såg en intervju med Juli Zeh i något TV-program. Min vana trogen vill jag ju bara köpa den i pocketversion, men den tycks aldrig komma så snart blir det nog en tur till biblioteket.

Upptäckten av currywursten av Uwe Timm
Titeln var det som fick mig intresserad. Vi undvek att äta currywurst när vi var i Berlin för ett par år sedan, men en bok med korv i titeln sticker ut på ett kul och smått oemotståndligt sätt. Att den dessutom beskrivits som en charmerande i Svenska Dagbladet bådar också gott. Står på inköpslistan.

Kommentarer
Postat av: Lyrans Noblesser

Currywursten är jättefin!

2011-09-18 @ 14:02:03
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0