tematrio - favoritklassiker



Dags för veckans tematrio från Lyran. Den här veckan gäller det klassiker (ni har väl inte missat klassikertävlingen på Dantes bibliotek?) och det gäller helt enkelt att berätta om tre av sina favoritklassiker. Här kommer mina:

Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Måste ha varit den första klassikern jag kom i kontakt med. Fick den av min farmor, som naturligtvis mindes den från sin egen skoltid, och jag älskade delar av den boken. Särskilt inledningskapitlet när Nils krymper och när han möter gässen som tar honom med på resan. Vem minns inte Akka?

Therese Raquin av Émile Zola
Bårhusscenen är oförglömlig. Det är helt enkelt fascinerande att bli äcklad! :). Jag tycker också om berättelsen i sig med intrigmakandet, mordet, upptäckten att inget blev riktigt som de tänkt sig efteråt.

Dvärgen av Pär Lagerkvist
En studie i ondska. Verklig ondska. Dvärgen som hatar kärlek men lever upp vid krig och död. Kanske det otäckaste med boken ändå är att det onda i oss människor framkommer så tydligt.

Ja, nu blev det kanske lite mörkt och mordiskt här, men det är väldigt bra och läsvärda böcker ...


Kommentarer
Postat av: mimmimarie

Dvärgen är oxo en av mina favvisar.

2011-09-06 @ 17:54:10
URL: http://mimmimarie.blogspot.com
Postat av: Anna

Har faktiskt bara läst Nils Holgersson - kul att läsa om dina favoriter och bli påmind om alla bra böcker det finns!

2011-09-07 @ 20:57:02
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Visst finns det många bra klassiker. Jag kan också tänka mig att jag skulle uppleva en hel del av dem som ännu bättre om jag läste dem nu i så kallad vuxen ålder. Det flesta läste jag ju som 19-20-åring.

2011-09-08 @ 20:40:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0