tematrio - norden



Lite så här i sista minuten svarar jag på veckans tematrion som har temat Norden.

Berätta om tre favoriter från Norden - författare eller böcker! (Håll er helst utanför Sveriges gränser!)


Island - min favoritdeckarförfattare Arnaldur Indridason måste jag så klart nämna här. Böckerna om Erlendur får mig alltid att vilja boka en biljett till Island för att se den karga naturen.

Danmark - Under min utbildning läste jag Peter Høegs De måske egnede och tyckte mycket om både boken och upplevelse av att läsa på danska. På svenska heter boken De kanske lämpade och är en allvarlig historia som utspelar sig på en privatskola i Köpenhamn.

Finland -  Är nyfiken på Märta Tikkanen, men har faktiskt inte läst något av henne. Gillar Arto Paasilinna när han är som bäst som i t ex Kollektivt självmord. Sofi Oksanen läste jag som alla andra förra året men var något mer avvaktande än de flesta andra. Skulle gärna vilja ha tips på andra nutida, läsvärda finska författare.

... och som bonus, och med risk för upprepning, vill jag bara säga att norskan Linn Ullmann är en av mina favoriter.

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Jag tänker på Kjell Westö, men han är finlandssvensk förstås.

2011-10-18 @ 21:46:36
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Westö hade jag glömt. Han kanske man skulle ge en chans även om jag har hört väldigt blandat om honom.

2011-10-18 @ 21:53:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0