enkät enligt O

Enligt O funderar, efter ett möte med Chambers och Kuick, hur hon är som läsare och det blev i sin tur en enkät så även vi andra kan fundera på hur vi egentligen är som läsare.

Hur är du som läsare?

snabb    långsam
(Jämfört med många bokbloggare läser jag nog rätt långsamt, men jämfört med många andra läser jag nog relativt snabbt.)
   

läser alla ord     skummar en del

  
gillar långa beskrivningar   hoppar över det som inte för historien framåt
(Fast det gäller bara om beskrivningarna tillför berättelsen något.)


kommer ihåg detaljer   kommer ihåg i stora drag
(Känner en viss beundran för människor som har ett utvecklat detaljminne.)


undviker tjocka böcker   läser gärna tegelstenar


tycker om tunna böcker    tycker att tunna böcker ofta saknar något


idealboken är på mindre än 400 sidor   idealboken är på mer än 400 sidor


tjuvkikar på slutet     läser aldrig slutet förrän boken är just slut
(Förstår inte vitsen med att läsa slutet, då är ju allt förstört.)


väljer efter omslag     skiter fullständigt i ytan
(Passande bilder, fina färger och gärna relieftryck - ja, jag är såld!)


läser baksidestexter    undviker baksidestexter 
(Jag läser sällan hela baksidestexten, men jag skummar för att få en uppfattning om vad boken handlar om.)


väljer bok efter rekommendation    vill helst välja själv
(Om man nu inte räknar bokbloggar som rekommendation för i så fall väljer jag en hel del på rekommendation. Jag tänkte mer på när någon säger "Du måste bara läsa den här boken, den är sååååå bra!")


rekommenderar ofta böcker till andra      rekommenderar sällan böcker


hör det jag läser i huvudet      hör aldrig det jag läser
(och de få gånger jag gör det finner jag det mycket irriterande!)


gillar ljudböcker
     gillar inte ljudböcker
(Tycker det är skönt avkopplande om det är en duktig uppläsare.)


läser främst böcker i en genre     gillar att variera min läsning


läser alltid på svenska
     läser på flera språk


är bra på att komma ihåg böcker jag läst     glömmer lätt bort både titlar och författare


skriver upp det jag läser     skriver inte upp det jag läser
(och jag antecknar heller aldrig i marginalen eller stryker under i texten.)


läser varje dag
     läser mer sällan
(Kan inte somna om jag inte läser.)


tycker läsning är avkopplande     tycker läsning är ansträngande


Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Jag bloggade precis den här enkäten ;)

2011-10-14 @ 22:38:54
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: enligt O

Håller med dig om rekommendationer, bokbloggar räknas liksom inte då det inte handlar om att pracka på någon böcker. Jag har dock mina favoriter bland boktipsare även IRL som jag följer.

2011-10-15 @ 12:11:06
URL: http://www.enligto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0