tematrio - serier




Veckans tematrio lyder som följer: Berätta om tre serier/grafiska noveller eller romaner som du gillar.

Detta är ingen lätt uppgift för mig eftersom jag typ aldrig läser något i dessa genrer. Låter därför två serier från barndomen inleda.

1. Asterix. Jag hade en kompis när jag var liten som hade de flesta av seriealbumen om Asterix och vi låg ofta och läste dem inne på hennes rum. När jag sedan flyttade till en annan stad lånade jag ibland hem Asterix från biblioteken. Älskade dessa historier som liten och gör fortfarande. Tycker om blandningen av lättförstådd humor för barn och de lite med historiska underfundigheterna för vuxna barn. Obelix, Idefix och Trubadurix -vilka underbara karaktärer!

2. Tintin. Detta är en seriefigur som egentligen mer var en av min lillebrors favoriter och jag tyckte aldrig särskilt mycket om att läsa Tintin, men vi hade en LP-skiva (ja, det säger något om min ålder ...) med ett av Tintins äventyr inläst och den lyssnade jag ofta på. Lite som radioteater var det nog för det fanns en del ljudeffekter och så. Igår var jag och älsklingen och tittade på nya Tintinfilmen och jag måste säga att jag är positivt överraskad. Riktigt underhållande.

3. Joanna Rubin Drangers grafiska böcker som t ex Lyckostpulvret och andra sedelärande berättelser tycker jag har sin charm, men framför allt gillar jag sättet som Rubin Dranger tecknar på.  Om de två andra serierna jag nämnt är färgsprakande och barnvänliga så passar det svartvita formatet mycket bättre när det gäller grafiska berättelser riktade till vuxna.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0