bokbloggsjerkan 4 - 7 november

Veckans fråga i alkb:s jerka är:

För någon vecka sedan skrev jag om Morgonpasset där de pratade om ”skämslitteratur”. Läser du böcker som du skäms över, kanske till och med så mycket att du känner dig tvingad att skyla över den bokens omslag med ett omslag från en annan bok? Eller har du böcker i din bokhylla som du egentligen inte vill att någon ska se?

Generellt nej. Jag läser det jag känner för och finner ingen större anledning att skämmas över enskilda titlar. Ibland kan jag dock hamna i sällskap där jag känner att min läsning som helhet inte är tillräckligt fin och avancerad. Den känslan har dock avtagit med åren, tack och lov. Det hänger nog samman med att jag aktivt bestämt mig för att läsning för mig är ett nöje och då funkar inte de allra tyngsta nobelpristagarnas litteratur för mig. Jag vill bli underhållen, sällan utmanad. 

I bokhyllan står några böcker som jag kanske inte är superstolt över, men jag tycker det har sin charm att Törnfåglarna och Grottbjörnens folk står där. Märkligt nog är det också den typen av böcker som brukar leda till spontana boksamtal när vänner tittar i min bokhylla. Alla har liksom läst dem eller känner till dem. Det blir som en trevlig nostalgitripp. Inget att skämmas för.  

Kommentarer
Postat av: Monika

Jag håller med dig, jag vill också att min läsning ska vara ett nöje. Sedan skiftar ju vad som är underhållning lite efter humöret.

2011-11-05 @ 18:06:52
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: Boklusen

Håller med dig helt! Jag läser också för underhållningens skull. Det ska vara roligt och trevligt att läsa!

2011-11-06 @ 10:37:15
URL: http://boklusensbokblogg.blogspot.com/
Postat av: Sara Pepparkaka

Det är kul med vänner som vill kika i ens bokhylla, då känns det inte så pinsamt när man själv kikar i deras!

2011-11-06 @ 12:16:32
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/
Postat av: blogg_bohemen

Kul med så många kommentarer! Och skönt att ni också ser läsning som ett nöje, inte som en plikt för att kunna skryta om avancerade böcker man läst.



Andras bokhyllor - jag snokar alltid! :)

2011-11-06 @ 13:44:16
Postat av: Hanneles bokparadis

jag är för gammal för att skämmas :)

2011-11-07 @ 08:52:24
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Hannele

P.S.

Törnfåglarna räknas till 100 bästa böcker i världen...

2011-11-07 @ 08:54:06
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Oj, är Törnfåglarna på topplistan? Vem kunde ana? Kanske man skulle ge sig på en omläsning.

2011-11-07 @ 09:56:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0