bokbloggsjerka 11-14 november

Ibland är det svåra frågor i jerkan:

Böcker har ofta en tendens att filmatiseras. Vilken karaktär i filmerna/tv-serierna har minst/mest motsvarat den bild som du har skapat av bokkaraktärerna? 

Jag tillhör den där kategorin av människor som somnar rätt snabbt när jag ser film, om det inte är på bio förståsa. Jag är dessutom rätt ointresserad av film och slötittar mest i TV-soffan. Men, visst har även jag sett några filmatiseringar. Det är bara det att det står helt still i huvudet just nu ...

Generellt brukar jag bli rätt besviken när jag ser en filmatisering, men det är inte karaktärerna som gör mig besviken, utan den snuttifierade handlingen. Allt det där extra som finns med i böcker och ger djup och komplexitet har en tendens att försvinna i filmatiseringar.

Spontant kommer jag bara på Ondskan som ett konkret exempel. Erik i filmen är inte alls som Erik i boken. Den allt annat än trivsamma filmen är mesig i jämförelse med boken och det gäller handlingen i stort men även Erik och hans "fiender" Silverhjelm och styvfadern.

Ja, det var väl något av ett icke-svar! :)


Kommentarer
Postat av: Sara Pepparkaka

Jag är nog också avgjort mer läsare än "filmtittare"!

2011-11-12 @ 21:27:59
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/
Postat av: Monika

Jag har bara sett filmen. Det verkar ju ha varit fel beslut :)

2011-11-13 @ 07:09:17
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: klok som en bok:-)

Det var en svår fråga, mitt svar var också lite av ett "icke-svar":-)

2011-11-13 @ 13:24:22
URL: http://mestbaradeckare.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Sara: Jag kan tänka mig att många av oss bokbloggare är det. :)

Monika: Boken är mycket bättre och mycket hemskare. Våldet är ständigt närvarande.

2011-11-13 @ 19:59:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0