plötsligt händer det ...

... hyllvärmarna tar slut. Ja, inte riktigt än men jag har sparat en godbit till sist - Camus Främlingen. Den nya översättningen är värd en chans så den skall jag sätta tänderna i härnäst. Kvar finns också en av Fexeus populära böcker om psykologi, men den har jag väl inte tänkt läsa från pärm till pärm direkt. 
 
   
Imorgon under striden, tänk på mig
av Javier Marías (inköpt enbart på grund av den ofattbart vackra titeln) och Lördag av Ian McEwan har jag försökt mig på oräkneliga gånger. I båda fallen vill jag verkligen tycka om böckerna, jag vill ta mig igenom dessa sidor av välskriven litteratur, gräva mig upp ur hålet av lättsamhetsläsning, men jag orkar inte. Sida upp och sida ner av ingående beskrivningar av i ena fallet en man som under natten sett ett brinnande flygplan på väg att krasch mitt i London och hans fortsatta upplevelser under lördagen och i det andra fallet lika ingående beskrivningar av en man i Madrid som följer med en kvinna hem men kvällen blir inte riktigt som det var tänkt för kvinnan dör och mannen i fråga drivs av sina skuldkänslor till att ständigt hålla sig i närheten av kvinnans familj. Jag får vänta tills jag befinner mig i en annan livsfas eller något sådant. Förr eller senare blir de utlästa på riktigt, i alla fall Marías bok.


  
Några reafynd av det mer facklitterära slaget har jag också gett en chans. Salvekvick och kvacksalveri av Simon Singh och Edzard Ernst är något av en storsäljare och jag kan förstå varför eftersom alternativmedicin är en mångmiljonindustri. Jag ägnar mig rätt lite åt alternativmedicin, men är långt ifrån lika skeptiskt inställd till dessa behandlingsmetoder som Singh och Ernst. Jag tycker däremot att det är bra med en kritiskt granskande bok i populärvetenskaplig tappning eftersom de vetenskapliga beläggen för dessa metoder för det mest är rätt skrala. Jag har bara läst lite här och var och tycker nog att de historiska avsnitten är mest intressanta.

Inkamästarnas arv av Anna E. Southerington. Vad fick mig att köpa denna bok? Måste ha varit att den kostade tio kronor (vilket kanske snarare borde ha avskräckt, men ni vet hur det är ...). Måste ha varit i en stund av dåligt samvete för att jag inte kan något om gamla indianrikens kosmologi. Har jag då lärt mig något nytt? Ja, eftersom jag inte kunde något alls innan. Har jag läst boken med stor entusiasm från pärm till pärm? Nej, eftersom författaren är en nyfrälst vit kvinna som vill återuppväcka en gammal schmansk tradition. Kommer jag att skänka bort boken vid nästa flytt? Ja, men visst, med glädje! Om någon är spekulant redan nu så hör av er, jag skickar den omgående med posten. :)


Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

främlingen - en annan älskad roman vid sidan av 'med livet framför sej'



fexeus - ingen favorit, men uppskattad av eleverna

2011-05-25 @ 23:29:52
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Främlingen är riktigt bra och den klarade en omläsning utan problem. Ibland har jag en tendens att bli lite besviken när jag läser om klassiker eftersom den där första tjusningen inte finns där längre.

2011-05-26 @ 21:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0