sommarenkät

Den här enkäten cirklar omkring i bokbloggosfären för tillfället och jag hittade den först gången hos Bokbabbel.

Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok skulle du välja?
Har ju nyss varit på semester så jag håller mig till resetemat och tänker att det skulle vara spännande att kliva in i Jules Vernes klassisker Resa till jordens medelpunkt. Eller kanske ta en tripp ner i Dantes helvetestratt?

Vilken bok ska du börja på härnäst?
Det lutar åt Kathryn Stocketts Niceville. Om jag inte försjunker i en deckare.

Hur får du oftast boktips?
Vänner och bekanta, bokbloggar, bokhandlar, recensioner - ja, det är lite blandat.

Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?
Har inga större betänkligheter när det gäller att bränna några Strindberg. Sedan är det förstås lockande att bränna lite facklitteratur eller varför inte älsklingens självhjälpsböcker, särskilt de med titlar i stil med Den sinnliga kroppen ...

Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?
Oj, vad svårt! Beror ju liksom på vad dessa ondsinta människor har för agenda. Tänker ändå att det bör vara en bok med djup och tyngd. Något i stil med Brott och straff kankse även om jag egentligen inte är någon vän av den boken.

Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?
Jag bänkar mig vid den smått hysteriska tebjudningen i Alice i Underlandet.

Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?
Björn, kan du skriva en metafor helt tillägnad mig?

Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?
Om Pekka från en förort till Helsingfors som träffar Carina från Hagfors på en finlandskryssning i mitten av sjuttiotalet. Tänk lite Scener ur ett distansförhållande.

Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Böcker om människor med helt vanliga liv och med yrken som städerskor och mattanter.

Finaste budskapet från en bok du har läst?
Är ju liksom inte någon budskapsmänniska ...


Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

rolig enkät. känner mig lite för post-kulturtantsutflykttrött för att fylla i en själv, men fnissar åt ditt helvetestrattbesök och skräddarsydda Ranelidmetaforer : )

2011-07-06 @ 18:47:42
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Dante och jag, du vet! För att inte tala om jag och Björn i matchande överdelar på Bokmässan! :)

2011-07-06 @ 19:44:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0