samskara - rit för en död man




Köpte U. R. Anantha Murthys bok Samskara - rit för en död man för flera år sedan på någon utförsäljning. Anledningen till inköpet var enbart att jag tänkte att en skönlitterär bok om hinduiska brahminers begravningsriter kunde var mycket lärorik för en religionslärare som jag och av den anledningen kanske jag också borde fortsätta läsa boken, men nej. Den är urtrist. Brahminer som tjafsar inbördes, hur många namn och personer som helst att hålla reda på och inte orkar jag heller vänta på att en av prästerna skall drabbas av den fysiska åtrå som det hintas om på baksidan. Den ställs tillbaka i hyllan. Eller kanske kommer den att skänkas bort. Jag läser hellre om begravningsriterna i någon faktabok istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0