rapport från biblioteket

Vårt lilla skolbibliotek har nu öppnat och jag har så smått börjat kliva in i rollen som bibliotekspedagog. Tillströmningen av elever, trots lockande med gratis bok lagom till jul (vi har väldigt många ex av Hur man botar en fanatiker på skolan ....), har väl inte varit superstor, men de som har varit där verkar i alla fall gilla vår biblioteksskrubb. Några har till och med lånat böcker - succé! Det  har också varit några, och nu blir ni säkert chockade i tider som dessa, som frågat efter Zlatans bok. Killar så klart. Företrädesvis idrottande killar. Jag överväger att köpa boken privat, läsa den och sedan skänka den till skolbiblioteket. Jag menar, kan jag få killar som i vanliga fall inte vill ta i en bok att låna så kan det var värt 150 kr. :)

Idag hade jag också mitt första riktiga samtal om böcker med en elev. De läsandes skara börjar sakta krypa fram! Hurra! Jag kände mig alldeles upprymd över att hon intresserat tittade på hyllan för klassisker och nobelpristagare och förundrat läste baksidan på Robinson Crusoe. Som en äkta bokmal hade hon förstås en rätt diger att-läsa-hög på sitt sängbord, men hon skulle återkomma efter jullovet. Det är nästan värt ett nesserskt "Tjoflöjt"!



Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

ja, tjoföljtissimo!



har nina & sundet letat sig in i biblioteket? ; )

2011-12-17 @ 13:45:06
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Med viss skamsenhet erkänner jag att två exemplar av Nina och sundet står i hyllan ... Resten försöker vi göra oss av med i smyg! :)

2011-12-17 @ 17:53:45
Postat av: klok som en bok:-)

Rolig bild:-) Vem bestämmer vilka böcker som ska köpas in? Även om jag inte läst Zlatans bok ännu tycket jag definitivt ni borde ha den att låna ut.

2011-12-19 @ 11:33:51
URL: http://mestbaradeckare.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Visst är bilden lite charmig! :) Än så länge är allt så nytt och vi har fått förlita oss på gamla lager och skänkta böcker. Inköp kommer nog inte att ske förrän till höstterminen och då hoppas jag förstås att det är jag som bestämmer. :) Zlatan borde absolut finnas. Liksom några av självbiografierna av kända rockartister och andra idrottsstjärnor.

2011-12-19 @ 18:21:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0