moderspassion

Moderspassion (ljudbok)
Jag gillar Majgull Axelsson när jag ser henne på TV eller läser intervjuer med henne. En intressant författare. Jag älskade Aprilhäxan, men sedan har jag tyvärr kämpat med hennes böcker. Därför tänkte jag att det kanske kunde vara en god idé att testa Moderspassion i ljudboksvariant och det var det nog. Jag erkänner att det är troligt att jag annars hade lagt ifrån mig boken utläst. Inte för att det på något sätt är dåligt utan för att det tar emot ibland. Jag tänker allra mest på avsnitten med kopparängeln. Har så väldigt svårt för övernaturliga inslag.

Det finns en hel del saker med boken jag gillar. Själva utgångspunkten med ett gäng människor som samlas på Sallys Café & Restaurant utanför Arvika på grund av storm och översvämning är en mycket bra. Det är också en skönt blandad skara som samlas och jag finner dem ofta vara intressanta. Tyvärr gäller det inte huvudpersonen, Minna. Eller intressant är hon väl och det är sorgligt att hon så totalt förträngt sin dotters självmord, men jag tycker att hon är så tråkig. Marguerit med sina alkoholproblem och sonen som fastnat hos en sekt skulle jag däremot gärna ha läst mer om. Likaså om restaurangbiträdet Anette med sin alkoholiserad make Sonny och ett bittert livsanslag.
Det är en bra bok men som Kafka på jobbet så upplever jag en "var det här allt?"-känsla. Det är som att det skulle ha funnits så mycket mer att säga, så mycket mer att berätta.


Kommentarer
Postat av: Anna

Det här var faktiskt en besvikelse för mig också, jag tyckte den var övertydlig och att personerna var för schablonmässiga. Jag tror hon kan bättre. Det läs dröja innan jag läser Axelsson igen.

2011-12-11 @ 19:19:22
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Ja, det kommer nog att dröja för mig med. Lite synd kan jag ändå känna för hon är precis en sådana där författare som jag vill tycka om att läsa.

2011-12-12 @ 08:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0