bokmässan 2010

Vilken toppenhelg det har varit! Först Bokmässan på fredagen och sedan några dagar tillsammans med älsklingen. Kan inte bli bättre! Men för att ta saker i rätt ordning kommer här en lite sammanfattning av Bokmässan. (Jag snodde upplägget från a fraction of the web)


När? Fredag från strax efter 09.00 till 15.30.

Seminarier? Jag hoppade över seminariekortet i år för att istället kunna ta del av monter- och scenprogrammen. Så här i efterhand kanske det inte var helt lyckat, eftersom inte något av de program jag hade inplanerade motsvarade mina förväntningar. Bäst var samtalet med titeln Sex, religion och media och sämst en intervju med en afrikansk författare som hölls på franska med en dålig översättning.

Bokköp. Hade en medvetet begränsad budget och naturligtvis var det pocketböcker jag siktade in mig på
  • Bergets döttrar av Anna Jörgensdotter. Utspelar sig i Sandviken, en av mina gamla bostadsorter.
  • Livet på Scotland Street 44 av Alexander McCall Smith. Hörde en snutt av hans framträdande på Internationella scenen. Så charmig, precis som hans böcker.
  • Främlingen av Albert Camus. Har jag visserligen läst förrut, men inte i nyöversättning.
  • Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld. Signerat, minsann!
  • Erik Dahlbergsgatan 30 av Annika Ruth Persson. Årets HBT-inköp.
  • Prästen av Hanne Ørstavik. Gillade hennes tidigare bok, Tiden det tar, och hoppas att denna är lika bra.
  • Pappan och havet av Tove Jansson. Vem gillar inte mumintrollen?
  • Smuts av Katarina Wennstam. Rekommendation från flera håll.
  • Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser. Bonus utöver det vanliga bjöd centralstationen på med sin bokmässefilijal och författarframträdande av favorit-Nesser lagom till sista-minuten-shoppingen på Pocketshop.

Höjdpunkter: Lunch med nya och gamla kollegor och vänner. Avslappnat strosande bland montrarna under dagens första timmar.  Att det fanns flera små kaféer än vad det brukar göra för oss som behöver fylla på vätske- och koffeinlagret emellanåt. Postens monter.

Lågvattenmärken: Att monterprogrammet Psykologi i skönlitteraturen visade sig vara ett tämligen ostrukturerat svammel om Nalle Puh-karatärerna. Men visst, Nalle Puh är väl alltid trevligt ... Utbudet av pocket var alltför fokuserat på topplisteböckerna. Med så många litteraturintresserade kunde många montrar ha vidgat pocketvyerna.  

Några tankar inför nästa år: Seminariekort är nog trots allt inte så dumt. Om det skulle finnas många intressant seminarier skall jag nog överväga att vara på mässan både fredag och lördag (och komma ihåg att boka boende i god tid ...). En budget för skönlitteratur och en för facklitteratur skall jag nog också överväga. 
 


Kommentarer
Postat av: C

det där sista är en utmärkt idé. har aldrig tänkt på det

2010-09-27 @ 22:14:08
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: Magnus

2010-09-27 @ 22:38:45
URL: http://afractionoftheweb.blogspot.com/
Postat av: Magnus

Jag råkade visst posta en tom kommentar :)



Jag håller med om att det var bra med så många kaffemöjligheter.

2010-09-27 @ 22:40:35
URL: http://afractionoftheweb.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

C: Jag blir så fokuserad på skönlitteratur att jag liksom glömmer bort att "unna mig" lite facklitteratur också. Säkert ett bekant fenomen för många boknördar ...



M: Det ekologiska kaffet vid afrikamontern var mumma!

2010-09-28 @ 15:23:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0